Ångskonert
Ångskonerten GUSTAF II ADOLPH, Commanderad af G. L. Bergman, visande babords sida och förande alla segel. Svart skrov och svart skorsten. Svensk flagga med unionsmärke under gaffel...
About the object
- about Fartygsporträtt av ångskornet. Förgylld ornerad ram
- Artist Holm, Peter Christian
- Identifier S 0280
- Type Fineart
- Indexing term Ångskonert
- Specific subject terms Svensk flagg med unionsmärke Namnvimpel
- Subject Ångskonerten GUSTAF II ADOLPH, Commanderad af G. L. Bergman, visande babords sida och förande alla segel. Svart skrov och svart skorsten. Svensk flagga med unionsmärke under gaffeln samt Hamburgs stadsflagga på för- och namnvimpel på stortoppen.
-
Avbildad namn GUSTAF II ADOLF (1854)
- History
Lindholmsvarvets första leverans.
GUSTAF II ADOLF byggdes 1855 av Lindholmens Verkstad för Ångfartygs AB Gustaf Adolf i Göteborg. Insattes första två åren mellan Göteborg och Hamburg. Inköptes 1857 av nybildade Gustaf II Adolfs Ångfartygs Bolag i Sundsvall och trafikerade traden Stockholm - Sundsvall - Bollsta. Fartyget havererade ofta varför rederiets ekonomi försvagades. För att ordna upp ekonomin insattes ångaren på den mer lukrativa ångbåtslinjen Sundsvall - Malmö - Köpenhamn - Göteborg. Ångaren genomgick en grundläggande ombyggnad 1868 och erhöll nytt däck och ny överbyggnad. Trafiken på traden Göteborg - Sundsvall lyckades inte och GUSTAF II ADOLF såldes 1872 till ett nybildat bolag kallat Ångbåts AB Gustaf II Adolf i Stockholm med O Dahlström som huvudredare och insattes på traden Stockholm - Stettin och 1874 Göteborg - hallandskusten - Fredrikshavn. Såldes 1878 till Högbo Rederibolag i Gävle och trafikerade linjen Stockholm - Gävle. Övertogs 1883 av det nybildade Ångfartygs AB Transit i Sundsvall och gick på traden Sundsvall - Vasa - Kaskö. Ombesörjde 1884-1885 trafik mellan Sundsvall - Härnösand - Vasa. Som huvudredare 1886 omnämns A P Sundqvist i Sundsvall. Ångaren överläts 1887 till ett konsortium i Stockholm och 1889 angavs Nyman & Schultz som ägare. GUSTAF II ADOLF insattes 1887-1902 mellan Stockholm - Sundsvall, en trag som från 1899 utsträcktes till Örnsköldsvik.
Ångaren ombyggdes vintern 1900-1901 vid Södra Varvet i Stockholm och erhöll nya ångpannor och ångmasiner. Den kantrade under pågående arbeten vid varvet men bärgades och slutreparerades. Såldes 1900 till nybildade Ångfartygs AB Stockholm-Ångermanland i Härnösand. Namnet ändrades till GUSTAF RYDING som insattes på traden Stockholm - Holmsund. 1903 bytte fartyget ägare, efter att Ångfartygs AB Stockholm-Ångermanland gått i konkurs, och såldes till Visby. Gick i trafik som GUSTAF ADOLF mellan Nynäshamn och Visby. Såldes 1907 till Ångfartygs AB Wasa-Härnösand och trafikerade Sundsvall - Härnösand - Vasa. Bolaget gick i konkurs 1910 och ångaren redades 1911 av Ångfartygs AB Sverige-Nordfinland i Härnösand. GUSTAF ADOLF gjorde några få turer mellan svenska och finska hamnar men såldes redan i maj 1911 till Konstantinopel i Turkiet. Nedkommen till de nya ägarna i Turkiet omdöptes det till BACHLANGITCH för att senare namnas till SELAMET. Skrotades 1933.
Fartygsfakta Registreringsnummer 2455. Dimensioner 50,77 x 7,42 m. 320 ihk, 10 knop.
Källa: Svensk kustsjöfart 1840 -1940
- ProfessionÅngskonert
- Alternative names2455 (Registreringsnummer) GUSTAF RYDING GUSTAF ADOLF BACHLANGITCH SELAMET
- Other informationRederi: REDERI AB GUSTAF II ADOLF (O. Dahlström) || Rederi ort: Sve, Stockholm || Byggnadsort: Göteborg || Lindholmsvarvet || År 1854
- DigitaltMuseumSearch in «GUSTAF II ADOLF»
- History
- Avbildad, ort Danmark Helgoland
- Designation Fartygsporträtt
- Alternative name Skeppsporträtt (Fackuttryck)
- Precise designation Ångskonert
- Catalog level Enstakaverk
-
Inscription
- Påförd text: "Gustaf II Adolph, Commanderad af G.L. Bergman”
- Signatur: P Holm pinxt 1855
- Techniques Oljemålning på duk i kilram
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.