Stommen består av pelare i rött tegel med stående faluröd träpanel emellan, ståendes på en grund av gråsten. Mellan varje pelare finns ett fönster. Mittsektionen på långsidan består av vitputsad tegel med tre faluröda dörrar och två fönster vid sidan av varje dörr. På sadeltaket finns fem fönsterförsedda takkupor mot nordost, vilka går upp ända till taknocken.
About the object
about
Stommen består av pelare i rött tegel med stående faluröd träpanel emellan, ståendes på en grund av gråsten. Mellan varje pelare finns ett fönster. Mittsektionen på långsidan består av vitputsad tegel med tre faluröda dörrar och två fönster vid sidan av varje dörr. På sadeltaket finns fem fönsterförsedda takkupor mot nordost, vi... Stommen består av pelare i rött tegel med stående faluröd träpanel emellan, ståendes på en grund av gråsten. Mellan varje pelare finns ett fönster. Mittsektionen på långsidan består av vitputsad tegel med tre faluröda dörrar och två fönster vid sidan av varje dörr. På sadeltaket finns fem fönsterförsedda takkupor mot nordost, vilka går upp ända till taknocken.
Byggnaden uppfördes runt sekelskiftet 1800 med Jonas Lidströmer som arkitekt. Byggnadens mitt brukades som verkstad och de övriga delarna brukades som virkesförråd. Namnet kommer från att man här förvarade "knä", alltså naturligt krokiga detaljer, i det här fallet granrötter. Skeppsbyggarna använde "knä" likt våra dagars vinkeljärn, tillexempel vid övergången mellan fartygssidan och däcket. Granrötter användes i brist på ekvirke.
Akvarell, liggande format, motivet föreställer Knäskjulet och Galjonslunden sett från väster. Knäskjulet i mitten med röda tegelpelare, mansardtak klätt med tjärpapp samt rödmålade...
Akvarell, liggande format, motivet föreställer Knäskjulet och Galjonslunden sett från väster. Knäskjulet i mitten med röda tegelpelare, mansardtak klätt med tjärpapp samt rödmålade brädväggar. Till höger galjonslunden bakom en mur. I förgrunden väg. Molnig himmel.
Signerad i vänster, nedre hörn ?Sven Olof Bergström 1994?.
Akvarellen är detaljerat utförd, konstnären är noga med perspektiv och motivets överenstämmelse med verkligheten.
Motivet är enligt konstnären först skissat med blyerts, därefter är konturerna ifyllda med tusch. Efter någon dag har denne återvänt och lagt färgerna. Windsor-Newton akvarellfärger har använts.
Akvarellen är monterad i passepartout inom glas och ram. Ramen är av guldförgylld trälist, bredd 15mm.
Se inventariebilaga. Konstverket har varit publicerad i ?Örlogsvarvet i Karlskrona? av Bo Swahn och Sven-Olof Bergström.