Photo: Mårtensson, Lina / Marinmuseum

Från segel till ånga

37 objects

Kanonmodell

Kammarladdningskanon

Genomskärning

Torped

Torped engelsk, 35 cm m/03 med gyroskop, märkt WCo, nr saknas. Tre delar.

Säkerhetsapparat

Säkerhetsapparat med tändnyckel till större stångtorped.

Propellermaskin

Byggnadsmodell

Byggnadsmodell av kungsholm fästning 1858.

Tändflaska

Tändflaskor av mässing till större stångtorped.

Torpedtub

Däckstorpedtub m/93 för 38 cm torped. Nr 207. Har tillhört torpedbåten Meteor, Nr 28.

Galjonsbild

Torped

Torped m/80, 35 cm av stål. Individnummer: 1224.
Gyroskåp saknas.

Torped

Torped m/89, 38 cm. Individnummer: 2461. Luftkärl, akterkon, stjärtstycke, exerciskon och spets av stål. Gyroskopet borttaget.

Propellerångmaskin

Propellerångmaskin, märkt: "Chapman A.S. Flottans varv Carlskrona 1894.".

Stridsspets

Stämpelklocka

Stämpelklocka-, tidkontroll. I låda av ekträ, ljusgul. Urverket placerat i övre delen, täckt med glas, i nedre delen stämpelapparaten.

Torped

Torped m/93, 45 cm av stål. Individnummer: 5124. Gyroskop nr 129, inv 3572.

Torped

Torped m/76, 38 cm av stål. Bestående av noskon, luftkärl och akterkon med stjärtstycke. Individnummer: 149.
Gyroskop saknas.

Ångpanna

Ångpanna, modell Yarrow.

Krutbehållare

Krutbehållare till större stångtorped.

Krutbehållare

Krutbehållare om 13 kg till större stångtorped.

I början av 1800-talet hade flottan segelfartyg byggda i trä men ångfartyg i järn blev snart ett alternativ. Det experimenterades tidigt med ånga men till en början ansågs den opålitlig och energislukande. Räckvidden begränsades av den mängd kol man kunde ta med ombord. Därför fanns under en period både segel och ånga på fartygen.

Den svenska flottan byggde på 1870-talet sina sista örlogsfartyg med både segelrigg och ångmaskin. De första ångfartygen drevs med hjul men senare gick man över till propeller som var ännu effektivare och även säkrare för örlogsfartyg. Skovelhjulen kunde lätt skjutas sönder av en fiende och då hade fartyget blivit omöjligt att framföra.

Teknikutvecklingen gjorde ångfartygen mer pålitliga och de kom att ersätta i stort sett alla segelfartyg i flottan. Ångfartyg var mindre beroende av väder och vind. De var lättare att styra, hade en stabil högre fart och krävde färre personer i besättningen.

I utställningen kan du prova en riktig propellerångmaskin som har suttit i kanonbåten Skuld. Maskinen väger 17 ton och har en effekt på 390 hästkrafter. Du kan också se en propellerångmaskin från 1894, tillverkad på örlogsvarvet i Karlskrona för ångslupen af Chapman. En ångslup var ett litet ångmaskindrivet fartyg eller en större skeppsbåt − en passagerarbåt som också kunde användas som dragare av segelfartyg och pråmar.

Här finns också en modell av kanontornet på pansarskeppet Sverige, som du kan titta in i. Modellen visar hur ett kanontorn på pansarskeppet Sverige fungerade. Ammunitionen hämtades upp från krut- och projektildurkarna, längst ner i fartyget, med hjälp av en hiss upp till den rörliga delen av tornet. Av säkerhetsskäl lastades den där om till en ny hiss upp till själva kanonen. Besättningen var skyddad inne i kanontornet eftersom fartygen inte längre hade kanondäck med luckor

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to