Ett sällskap har dukat upp intill bostaden. Det är vad vi ser och förutom dateringen 1902 följer ingen information med bilden. Med extern hjälp har vi lyckligtvis kommit så mycket ...
Ett sällskap har dukat upp intill bostaden. Det är vad vi ser och förutom dateringen 1902 följer ingen information med bilden. Med extern hjälp har vi lyckligtvis kommit så mycket längre. Bilden togs i centrala Linköping. Husens karaktär skulle annars placera dem i stadens utkant men i kvarteret Badhusets inre grupperade sig fyra lika gårdshus, varav bilden visar de två västligast belägna. Adressen var Badhusgatan 3. Samma källa har även lyckats identifiera sällskapets inre krets. Runt det dukade bordet står tapetserare Carl Johan Teodor Jonsson vid sidan av makan Mathilda och parets uppskattningsvis fyra yngsta döttrar.
Subject Ett sällskap har dukat upp intill bostaden. Det är vad vi ser och förutom dateringen 1902 följer ingen information med bilden. Med extern hjälp har vi lyckligtvis kommit så mycket längre. Bilden togs i centrala Linköping. Husens karaktär skulle annars placera dem i stadens utkant men i kvarteret Badhusets inre grupperade sig fyra lika gårdshus, varav bilden visar de två västligast belägna. Adressen var Badhusgatan 3. Samma källa har även lyckats identifiera sällskapets inre krets. Runt det dukade bordet står tapetserare Carl Johan Teodor Jonsson vid sidan av makan Mathilda och parets uppskattningsvis fyra yngsta döttrar.
Didrik von Essen lämnade efter sig omkring 1200 glasnegativ och ungefär lika många monterade positiv som tillfallit Östergötlands museum. Den bevarade delen av hans fotografiska produktion spänner från 1880-talets sista år till åtminstone 1915. Till största delen utgör samlingen dokumentation av hans hemstad Linköping i förändring. Vid sidan av den typen motiv förekommer landskapsstudier som utgjort förlagor för hans parallella landskapsmåleri.
Första tanken var att det nog är ”omöjligt” att lista ut. Sen slog mig tanken, ”två liknande hus på rad…”.
Med bekräftande bilder på husen kunde jag konstatera att det är de två västra husen vid Badhusgatan 3, med gatan ut till vänster bakom fotografen.
Joakim Johansson,
April 5, 2024
Mannen vid bordet kan med hjälp av annat foto identifieras som tapetserare Carl Johan Teodor Jonsson (1843-1926) som en kort tid bodde i denna gård och rimligen i detta hus. Rimligen är det hans hustru Mathilda (1842-1919) som sitter intill, liksom fyra av deras döttrar, Johanna, Hilda (1871-1955) Elsa (1879-1951) och Anna (1883-1967).
Joakim Johansson,
April 6, 2024
Det var minst sagt storstilat att lokalisera den anonyma miljön. Och dessutom med säkerhet pricka in de medverkande. Vi bockar.
Leif Wallentinsson,
April 8, 2024
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Östergötlands museum.
3 comments
Första tanken var att det nog är ”omöjligt” att lista ut. Sen slog mig tanken, ”två liknande hus på rad…”.
Med bekräftande bilder på husen kunde jag konstatera att det är de två västra husen vid Badhusgatan 3, med gatan ut till vänster bakom fotografen.
Joakim Johansson, April 5, 2024
Joakim Johansson, April 6, 2024
Leif Wallentinsson, April 8, 2024
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».