• Luftvärnskanon placerad på berg i skärgården.
    Photo: Okänd fotograf / Sjöhistoriska museet

Luftvärnskanon placerad på berg i skärgården.

Created with Sketch.

Axel Swinhufvud (fotograf)

miniatyr|stående|Axel Swinhufvud framför sin pappershandel, 1960-tal. Axel August Wilhelm Swinhufvud, född 20 maj 1888 i Strängnäs död 10 september 1978 på Danderyds sjukhus, var en svensk fotograf och pappershandlare. Han fotograferade övervägande Stockholmsmotiv och donerade omkring 20 000 negativ till Stadsmuseet i Stockholm. Biografi Fotografen miniatyr|stående|Axel Swinhufvud på stegen i ateljén 1910, kvinnan är troligen hans mor. Axel Swinhufvud föddes på Paulinska gården i Strängnäs. Han var son till kapten Carl Wilhelm Svinhufvud och Anna Augusta Lovisa Granberg. Som tillhörig en gammal officerssläkt hade han troligen valt officersbanan dock en höftskada gjorde honom till kronvrak och oduglig för militärtjänst. Efter faderns död 1899 flyttade modern 1902 med sonen Alex och dottern Anna Charlotta till Stockholm. Som 15-åring fick han sin första fotoapparat, en lådkamera av typ Murers Express. Hans första bevarade fotografi visar en ballonguppstigning som han tog 1903. Skolgången på Norra Real avslutade han 1908, utan examen. Därefter började han en gedigen yrkesutbildning där han fick praktisera två år hos hovfotografen Lars Larsson, kallad ”Hov-Lasse” och ägare av Larssons Ateljé vid Humlegårdsgatan 21. Larsson hörde till samtidens främsta fotograf specialiserat på Stockholmsmotiv. vänster|miniatyr|stående|Swinhufvuds pappershandel vid Karlavägen 27, 1935. År 1910 blev Swinhufvud auktoriserad fotograf och startade sin första egna ateljé på Karlavägen 1A (nuvarande 27). I huset fanns även en pappershandel som sedan 1907 drevs av Axels mor.Stockholms adresskalender från 1913 Året därpå blev han av brandkapten Fredrik Kyhlberg utsedd till officiell fotograf för Stockholms brandförsvar. Hans uppgift var att dokumentera Stockholms bränder med sin kamera. Efter ett brandlarm begav han sig på sin motorcykel till brandplatsen, ibland fick han åka med stegvagnen. Väl på brandplatsen följde han även brandmännens arbete ända upp på taken. Mellan 1911 och 1936 dokumenterade och bokförde han 211 bränder med bild, datum och klockslag.Kamratföreningen Röde Hanen, takbrand I samband med uppdraget tog han omkring 900 glasplåtar med sin Anschützkamera som han skaffat 1911.

Deal or No Deal

Deal or No Deal är ett format för underhållningsprogram som ägs av det nederländska företaget Endemol. Formatet hade premiär i Australien på Seven, men har senare spritt sig över flera länder i hela världen. Programmets namn kommer från den engelska frågan "Deal or No Deal" som deltagarna får när de får ett erbjudande från bankchefen. Internationella varianter LandLokalt namnTV-kanalPremiärProgramledareAustralienDeal or No DealSeven Network2003Andrew O'KeefeFinland Ota tai jätäNelonenJanuari 2007FrankrikeÀ prendre ou à laisserTF1Januari 2004 Georgien Va-banki (ვა-ბანკი) Rustavi 211 november 2008 Misja MsjvildadzeIndienDeal Ya No Deal23 november 2005IsraelSony EntertainmentMoran AtiasItalienAffari tuoiRai Uno13 oktober 2003Max GiustiMexikoVas o no vasTelevisaHéctor SandartiNederländernaMiljoenenjachtRTL 42001Linda de MolPolenGrasz czy nie graszPolsat1 oktober 2005Zygmunt ChajzerSpanienTrato hechoTelecincoStorbritannienDeal or No DealChannel 431 oktober 2005Noel EdmondsSverigeDeal or No DealTV425 mars 2006Martin TimellTysklandDeal or no Deal - Die Show der GlückspiraleSat.12005Guido CantzTurkietDeal or no Deal - Var mısın? Yok musun?Show TV2007Acun IlıcalıUSADeal or No DealNBC19 december 2005Howie Mandel I Venezuela sänds "La gran Boloña" av Venevisión med Guillermo González som programledare och har samma format.http://www.noticierovenevision.net/index_not.asp?id_noticia=20050617001506&id_seccion=06 Huruvida detta är licensierat eller inte framgår ej. Format Programmet går ut på att en deltagare ska vinna pengar genom att välja en högt värderad väska av 20 väskor, som alla innehåller varsin distinkta summa, där den högst värderade väskan innehåller 1 miljon av den lokala valutan, eller eliminera väskor för att få ett så bra erbjudande från bankchefen som möjligt. Omgången inleds med att deltagaren väljer den väska denne tror innehåller den största summan. Därefter följer serier av väskeöppningar där deltagaren vid varje öppning vill välja den väska som innehåller den lägsta kvarvarande summan för att få ett så högt erbjudande från bankchefen som möjligt. Första serien öppnas sju väskor. För varje serie minskar antalet väskeöppningar tills nästa erbjudande, tills deltagaren bara ska välja en väska innan nästa erbjudande. Efter varje avslutad serie kommer bankchefen med ett erbjudande, och det är då upp till deltagaren att bestämma om denne vill ta erbjudandet och gå därifrån med den summan eller fortsätta spela. Det sista bankerbjudandet kommer när det bara är två väskor kvar. Nekar deltagaren detta erbjudande måste personen bestämma om denne vill behålla sin väska eller byta den mot den andra; innehållet i denna väska blir då deltagarens vinstsumma.

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to