Fartyg: NORRBOTTEN
Bredd över allt 7,76 meter
Längd över allt 45,47 meter
Reg. Nr.: 2650
Rederi: Norrbottens Ångfartygsbolag
Byggår: 1874
Varv: Oskarshamns MV
Ö...
Fartyg: NORRBOTTEN
Bredd över allt 7,76 meter
Längd över allt 45,47 meter
Reg. Nr.: 2650
Rederi: Norrbottens Ångfartygsbolag
Byggår: 1874
Varv: Oskarshamns MV
Övrigt: NORRBOTTEN=ARGOS Reg nr 2650, 45,57 x 7,76 m, 240 hk, 8 knop. Byggdes 1874 av ek och fur på järnspant och färdigställdes vid Oskarshamns MV. Levererades till Axel Lundström i Piteå och insattes på ångbåtslinjen Stockholm-Haparanda hamn och anlöpte även övriga norrlandsstäder. Övertogs 1878 av korrespondentredare CTH Öhman och 1887 av Norrbottens Ångfartygsbolag. Inköptes 1905 av nybildade Rederi AB Norrbotten och trafikerade 1905-1910 Stockholm-Kalix. Såldes i juni 1911 till Stockholms Rederi AB Svea. Eftersom norrlandstrafiken klarade sig bra utan ångfartyget Norrbotten upplades detta för att användas i reserv. Insattes också i denna egenskap i juli 1911 mellan Stockholm-Libau och Stockholm-Riga. Såldes i december 1912 till sjökapten JR Lindqvist i Stockholm, men affären fullföljdes inte och fartyget såldes istället i januari 1913 till Alvarez & Cia, Buenos Aires i Argentina genom förmedling av Firma Otto Ullström i London och Emil R Boman i Stockholm för £ 1.800. Avfördes från Sveriges skeppslista 12.4 1913. Avseglade 21.12 1912 med svenskt befäl och besättning från Stockholm för att via England anträda resan över Atlanten till Buenos Aires i Argentina. Fartyget kom lyckligt fram efter diverse eskapader och övertogs av nya ägaren, samt omnamnades till Argos. Bytte ägare 1916 och ombyggdes 1918 till pråm.
(Svensk kustsjöfart 1840-1940)
Övrigt: NORRBOTTEN=ARGOS Reg nr 2650, 45,57 x 7,76 m, 240 hk, 8 knop. Byggdes 1874 av ek och fur på järnspant och färdigställdes vid Oskarshamns MV. Levererades till Axel Lundström i Piteå och insattes på ångbåtslinjen Stockholm-Haparanda hamn och anlöpte även övriga norrlandsstäder. Övertogs 1878 av korrespondentredare CTH Öhman och 1887 av Norrbottens Ångfartygsbolag. Inköptes 1905 av nybildade Rederi AB Norrbotten och trafikerade 1905-1910 Stockholm-Kalix. Såldes i juni 1911 till Stockholms Rederi AB Svea. Eftersom norrlandstrafiken klarade sig bra utan ångfartyget Norrbotten upplades detta för att användas i reserv. Insattes också i denna egenskap i juli 1911 mellan Stockholm-Libau och Stockholm-Riga. Såldes i december 1912 till sjökapten JR Lindqvist i Stockholm, men affären fullföljdes inte och fartyget såldes istället i januari 1913 till Alvarez & Cia, Buenos Aires i Argentina genom förmedling av Firma Otto Ullström i London och Emil R Boman i Stockholm för £ 1.800. Avfördes från Sveriges skeppslista 12.4 1913. Avseglade 21.12 1912 med svenskt befäl och besättning från Stockholm för att via England anträda resan över Atlanten till Buenos Aires i Argentina. Fartyget kom lyckligt fram efter diverse eskapader och övertogs av nya ägaren, samt omnamnades till Argos. Bytte ägare 1916 och ombyggdes 1918 till pråm.
(Svensk kustsjöfart 1840-1940)
Alternative names2650
Other informationRederi: Norrbottens Ångfartygsbolag || :: Varv: Oskarshamns MV || :: Bredd över allt 7,76 meter || :: Längd över allt 45,47 meter || ::