Lastmotorfartyget IRENE av Hälsingborg 1956.

Created with Sketch.

Irene Chou

Irene Chou, född 31 januari 1924, död 1 juli 2011, var en kinesisk konstnär och en av de mest inflytelserika representanterna av New Ink Painting-rörelsen i Hongkong. Chou var en av ledarna i New Ink Painting-rörelsen, som använde sig av och gjorde om traditionella tekniker inom tuschmåleri. Biografi Irene Chou föddes i Shanghai, där hon studerade ekonomi på St. John's University. Hon tog examen år 1945, och började arbeta som journalist för Peace Daily Shanghai. Hon flyttade sedan till Taipei i Taiwan, och efter det till Hongkong år 1949. Hennes mor, som var professionell kalligraf, gav Chou hennes första lektioner inom konst.The Universe is My Mind - Irene Chou (宇宙便是吾心 - 周綠雲), Hong Kong (香港): Hanart TZ Gallery (漢雅軒), 2000. Hon började formellt att lära sig konst år 1954 när hon började studera hos Zhao Shao'ang, en mästare inom den traditionella målarstilen Lignan. I sina traditionella landskap och fågel-och-blomstermålningar demonstrerade Chou talang inom traditionella kinesiska tuschmålningsmetoder som qiyun ("spirit-resonance") och moqi ("ink-play"). Hon blev inspirerad av studier inom qi-gong.Paintings by Irene Chou (周綠雲畫展), Catalogue, Hanart 2 Gallery, Hong Kong (香港): Hanart 2 Gallery (漢雅軒), 1989. Fastän Chou började sin karriär med mer traditionella kinesiska tuschmålningsmetoder experimenterade hon sedan med olika tekniker och målarfärger. I slutet av 1960-talet kom Chou i kontakt med abstrakt expressionism. De progressiva teorierna om konst och tuschmålning, speciellt målningarna av hennes kollega Lui Shou-Kwan, inspirerade henne att experimentera med olika tekniker och målarfärger som olja, akryl och vattenfärg. Enligt Kathy Zhang följde många konstnärer inom detta området Lui Shou-Kwans exempel och kombinerade västerländsk och kinesisk konst. Chou utforskade "splash ink"-tekniken, "piled ink"-tekniken och pointillism i sina verk från 1970-talet. Men hennes kännetecken blev "one-stroke"-tekniken i hennes abstrakta målningar, som påminde om New Ink-stilen som började bli populär i Hongkong på 1980-talet. Hon kombinerade västerländsk och kinesisk konst på samma gång som hon blev inspirerad av traditionell kinesisk konst. Sedan hennes mentor Lui Shou-Kwan dog år 1975 och hennes man dog år 1978 förändrades Chous stil. Hennes depression gav henne en energi som gjorde hennes verk mer spontana och modiga. På 1980-talet vann hon flera priser och blev en viktig figur inom Hongkongs konstscen. När hon var 68 år fick hon ett slaganfall och bestämde sig för att flytta till Brisbane, Australien, för att vara närmare sin son. Detta gjorde hennes konst mer melankolisk, med föreställningar av återfödelse på mörka bakgrunder. Hon sade "I am not afraid of using black as some people are. ...In fact black is part of me, the person". I början av 2000-talet blev hennes konst ljusare och klarare med kontrasterande färger. Hon dog i Brisbane när hon var 87 år. Utmärkelser

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to

gudbrandsdalsmusea