Fartyg: TURISTEN
Bredd över allt 5,20 meter
Längd över allt 24,46 meter
Reg. Nr.: 8185
Rederi: Trafik AB Öckerö Skärgård
Byggår: 1914
Varv: Kjøbenhavns Flyde...
Fartyg: TURISTEN
Bredd över allt 5,20 meter
Längd över allt 24,46 meter
Reg. Nr.: 8185
Rederi: Trafik AB Öckerö Skärgård
Byggår: 1914
Varv: Kjøbenhavns Flydedok A/S
Övrigt: 1914 Levererad av Kjøbenhavns Flydedok A/S som Turisten till A/S Turisten, Köpenhamn, Danmark. Trafik på traden Köpenhamn - Saltholm.
1919 Såld A/S Rødby-Femern Transport & Bugerselskab, Rødbyhavn och omdöpt till Syltholm. Trafik som transport- och bärgningsfartyg.
1925 Såld till A/S Em. Z. Svtizer´s Bjergnings-Enterprise, Köpenhamn. Fortsatt trafik vid Rødbyhavn.
1928 Såld till Christen P. Christiansen, Hvidore.
1934 Såld till K.J. Kristensen, Köpenhamn.
1935 Såld till Th. Søeborg, Naestved och omdöpt till Th. Søeborg.
1936 Såld till Sander Nielsen, Bandholm och omdöpt till Samsø.
1937 Såld till pr/Richard Eliasson, Kalvsund och omdöpt till Turisten. En av ägarna är den legendariska smugglarkungen Ernst A. Bremer. Insatt i trafik på traden Göteborg - Öckerö.
1937 Såld till Julius Eliasson, Öckerö och Karl Erik Larsson, Långedrag.
1938-05 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 24.000 kr. Upplagd.
1939 Ombyggd vid J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö med bland annat ny överbyggnad. Även renovering av huvudmaskinen, en Bolinermotor på 150 hk, 110 kW. Får nu ta 235 passagerare. Insatt i trafik på traden Göteborg - Galterö - Vinga.
1940-05 Upplagd i brist på bränsle under 2:a världskriget.
1945-11 Ombyggd. Åter i trafik.
1948 En hjälpmotor installeras.
1959 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Rolls Royce, 380 hk, 279 kW, installeras. Man ökar samtidtigt från en till två huvudmaskiner. Fartyget gör nu 13 knop. Insatt på traden Hjulvik - Öckerö - Björkö - Hälsö - Knippla - Rörö.
1964-05 Upplagd vid J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö efter att ena maskinen skurit efter att oljetrågets avtappningsplugg lossnat.
1967-06 Begagnade huvudmaskiner, av fabrikat Scania Vabis, 360 hk, 265 kW, installeras. Förses även med vridbar propeller. Fartyget gör nu 15 knop.
1967-06-03 Insatt i trafik på traden Göteborg - Fotö - Hönö Klova.
1968-10-10 Grundstöter vid Skalkorgarna efter att ha kört på en halvsjunken stock som förstör propellern varvid maskinerna stannar. Fartyget bogseras till J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö för reparation.
1969-11-21 Såld till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping för 66.000 kr och omdöpt till Kolmården. Ombyggd vid J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö. Styrhytten tillbyggd och ny skorsten. Modernisering av interiören med bland annat galonklädda soffor på mellandäck, toaletter samt komplett högtalaranläggning och radiotelefon. Ombyggnaden kostar ca. 100.000 kr.
1970-05-13 Insatt i trafik på traden Hamnbron Norrköping - Kolmårdens djurpark.
1979 Rederi AB Sightseeingbåtar byter namn till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping.
1983 Ombyggd med ny och större styrhytt.
1985-02-02 Sjunker vid vinteruppläggningsplatsen i Norrköping efter att ha sprungit läck. Orsak är kraftig isskruvning. Lyfts upp efter två veckor.
1988 Såld till Wäddö Kanalbolag HB, Stockholm för 1,1 milj SEK och omdöpt till Mälarö.
1990-01-01 Såld till Sjö & Land i Stockholm AB, Stockholm för 2,2 milj SEK och omdöpt till Sjökronan.
1992 Sjö & Land i Stockholm AB byter namn till Sjökrogen Charter i Stockholm AB. Går därefter i konkurs.
1993 Såld till Carolina af Upsala Rederi AB, Uppsala för 850.000 SEK.
1997 Uthyrd till Berga Örlogsskolor på tre år.
2004-05-19 Såld till Restaurang Restaurangen, Arvika. för 650.000 SEK. Ska användas som flytande restaurang i Arvika hamn. Den nya ägaren ansöker hos Sjöfartsverket att få flytta fartyget från Uppsala till Arvika. Ansökan avslås eftersom fartyget är belagt med nyttjandeförbud och oförsäkrat. En ny sjövärdighetsbesiktning behövs innan fartyget får flyttas. Ägaren struntar dock i detta och hyr in en lots från Stockholm som ska hjälpa honom att få fartyget till Arvika.
2004-05-23 Kör in i kanten vid slussen vid Sjöbacka bro i Göta kanal under flytten från Uppsala till Arvika. Skadorna på den 180 år gamla stenkajen blir omfattande och beräknas kosta mellan 1,5 och 2 milj SEK.
2005-10 Överförd till Rolfs Skafferi AB, Arvika. Företaget redan satt i konkurs.
2005-11 Såld till Johan Sköld och Roger Hesselius, Stockholm. Fritidsfartyg.
2008-10-02 Såld till Per Selin, Sollentuna.
2010-11 Styrhytten kapas och lyfts av.
[Text Forum skärgpårdstrafik]
Other informationRederi: Trafik AB Öckerö Skärgård || :: Varv: Kjøbenhavns Flydedok A/S || :: Bredd över allt 5,20 meter || :: Längd över allt 24,46 meter || ::