Fartyg: STALLARHOLMEN
Bredd över allt 4,98 meter
Längd över allt 27,14 meter
Reg. Nr.: 9132
Rederi: Stallarholmens Rederi AB
Byggår: 1892
Varv: Bergsunds MV
Övrigt...
Fartyg: STALLARHOLMEN
Bredd över allt 4,98 meter
Längd över allt 27,14 meter
Reg. Nr.: 9132
Rederi: Stallarholmens Rederi AB
Byggår: 1892
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1892 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Götheborg till Kungl. Lotsstyrelsen, Västra lotsdistriktet, Göteborg. Lotschefsfartyg.
1894 Flyttad till Kalmar och omdöpt till Kalmar.
1905 Flyttad till Nedre norra lotsdistriktet, Gävle och omdöpt till Gefle.
1907 Omdöpt till Gäfle.
1929 Omdöpt till Gefle.
1933 Omdöpt till Gävle.
1941 Flyttad till Stockholm och omdöpt till Argo. Reservfartyg.
1949-03-16 Såld till Rederi AB Robur, Stockholm.
1949-12 Såld till K G Bertil Gunnarsson, Strängnäs, W Hollner och B Hultqvist, Stallarholmen för 17.000 kr och omdöpt till Stallarholmen. Ombyggd till passagerarfartyg vid Svenssons Mekaniska Verkstad i Strängnäs.
1950 Ägarna bildar Stallarholmens Rederi AB, Stallarholmen.
1950-05-19 Premiärtur på traden Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm.
1951 Motoriserad med en Bolinders råoljemotor på 220 hk, 162 kW. Maskinen som installeras har tidigare suttit i Karlskrona örlogsvarvs bogserbåt Kungsholmen.
1953-05 Uthyrd till Herman Dysholm, Seskarö. Trafik till Seskarö, Haparanda.
1954-12 Såld till sjökapten Hannes Sternbeck, Göteborg för 36.000 kr.
1954-12 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg för 36.000 kr och omdöpt till Athena. Ombyggd vid Bohus varv, Göteborg. Ny inredning och fören ombyggd med "soft nose".
1955-06 Insatt i trafik på traden Jönköping - Linköping.
1955 Nytt maskineri installeras.
1956 Insatt i trafik på traden Strömstad - Fredrikstad.
1957-03 Såld till Partrederiet Ankarlinjen (Bengt Nordell), Lidingö för 150.000 kr och omdöpt till Götaland.
1960-02 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 137.500 kr. Dagskryssningar på Göta Kanal.
1963-05 Insatt i trafik mellan Strömstad och Halden i Norge.
1967-06 Trafik i Öresund mellan Höganäs och Gilleleje.
1969-08 Såld till Leif Carlsson, Göteborg för 90.000 kr.
1976 Såld till Oskarshamns Rederi AB, Oskarshamn och omdöpt till Blå Jungfrun.
1980-12 Såld till Rederi AB Karl XII, Rindö för 300.000 SEK och omdöpt till Karl Gustaf.
1980-09 Omdöpt till Kung Carl Gustaf.
1983-11 Såld till Båtrestaurang G VII AB, Stockholm för 1,2 milj SEK.
1984 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 121C, 120 hk, 88 kW, installeras.
1987-02-15 Sjunker vid uppläggningsplatsen vid Gåshaga varv, Lidingö.
1987-02-26 Bärgas.
1987-03-19 Såld till Rederi AB Karl XII, Stockholm för 199.000 SEK.
1988 Såld till M.M. Skärgårdsbåtar AB, Stockholm.
1993 Såld till Optimal Rederi & Restaurang HB, Uppsala för 1,42 milj SEK.
1993-07-06 Grundstöter lätt vid Stora Risten söder om Gräsö. Dras loss av Folke Östman från SSRS Öregrund och fiskebåten Hemskär.
2005-03-15 Såld till Skärgårdstrafik i Uppsala AB, Norrköping för 2,5 milj SEK. Fortsatt trafik från Uppsala.
2008-05-23 Vid ankomst till Skarholmen, Uppsala kl. 18.45 fungerar inte backslaget. Man kör på några stenar och flera passagerare ramlar omkull. En mindre brand uppstår samtidigt i maskinrummet men den släcks av besättningen. Rökdykare från brandförsvaret upptäcker ytterligare två mindre bränder som snabbt släcks. På grund av rökutvecklingen beslutar man att passagerarna ska evakueras från båten som nu ligger och driver ca. 150 meter från land. Man lyckas efter ett tag få igång haveristens maskin och kan då ta sig in till bryggan för evakuering. Vid incidenten finns 67 passagerare och sex besättningsmän ombord. Fyra personer förs till sjukhus med lättare rökskador.
(Skärgårdsbåtar.se)