S/S ARLA och S/S EXPRESS vid kaj i Vaxholm. Vykort.
Fartyg: EXPRESS
Bredd över allt 8,02 meter
Längd över allt 46,2 meter
Reg. Nr.: 3724
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1900
Varv: Södra Varvet, Will...
Fartyg: EXPRESS
Bredd över allt 8,02 meter
Längd över allt 46,2 meter
Reg. Nr.: 3724
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1900
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: 1898-11-10 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Kontrakterad byggnadskostnad 225.000 kr.
1900 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Express till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm -Vaxholm.
1901-03-16 Övertas av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildades genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
1913 Omdöpt till Express I.
1939 Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 16" men tas aldrig ut i tjänst.
1951 Trafik på traden Stockholm - Blidösund - Rådmansö - Björkö.
1956 Upplagd vid Hammarbyverken efter säsongens trafik.
1961 Skrotad vid Hammarbyverken, Stockholm tillsammans med Waxholm II och Östan (ex. Tor IV). En del av matsalsinredningen finns bevarad på Sjöfartshotellet vid Slussen i Stockholm.
(Forum skärgårdstrafik)
Tv syns ånmgslupen Arla byggd 1891.
Other informationRederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB (C.H.Backert) || Varv: Södra Varvet, William Lindbergs Mekaniska Verkstad & Varfs AB || Ort: Sve Stockholm || År: 1900 || Konstruktör: Hernberg, Ernst || Bredd över allt 8,02 meter || Längd över allt 46,20 meter ||
Fartygsfakta: 208/92 ton || Namnsignal: JLPV || Reg. nr: 3724 (SE. 1903-04).
- 1891-06: Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Arla till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 34 000 SEK.
- 1891-06-26: Insatt i trafik på traden Vaxholm - Margretelund - Marum (Ljusterö). Vår och höst även trafik på traden Stockholm - Vaxholm.
- 1899: Traden ändras till Vaxholm - Margretelund - Näs.
- 1901-03-16: Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Ny hemort Vaxholm.
- 1906: Ny ångpanna installeras. Maskinstyrkan ökas nu till 100 hk, 73 kW
- 1918: Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm. Trafik till mindre bryggor runt Torsbyfjärden.
- 1922: Tillbaka hos Waxholms Nya Ångfartygs AB. Reservbåt.
- 1926: Trafik på traden Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö.
- 1929: Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
- 1930: Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö, Saltsjöbaden - Dalarö (Hotellbryggan) och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
- 1955-11: Såld till firma Svensson & Hedberg (dotterbolag till AB Persöner), Norrtälje. Skrotas vid Skurubron, Nacka.
- 1956-06-12: Firma Svensson & Hedberg intygar att fartyget upphuggits.
ProfessionÅngslup
Alternative names2197
NationalitySverige (SE)
Other informationRederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Bredd över allt 4,80 meter || :: Längd över allt 21,37 (pp) meter || ::