Familjegrupp i landskap. Oljemålning 1849. Storlek 55,5 x 68 cm.

Övrigt: Tillhör Fru Inez Nicou, Saltsjöbaden, Duvnäs.
Se utställningskatalog Sv. Allm. Konstförening 1944, nr 27.
Foto: Marinens Bilddetalj.

Created with Sketch.

Axel Swinhufvud (fotograf)

miniatyr|stående|Axel Swinhufvud framför sin pappershandel, 1960-tal. Axel August Wilhelm Swinhufvud, född 20 maj 1888 i Strängnäs död 10 september 1978 på Danderyds sjukhus, var en svensk fotograf och pappershandlare. Han fotograferade övervägande Stockholmsmotiv och donerade omkring 20 000 negativ till Stadsmuseet i Stockholm. Biografi Fotografen miniatyr|stående|Axel Swinhufvud på stegen i ateljén 1910, kvinnan är troligen hans mor. Axel Swinhufvud föddes på Paulinska gården i Strängnäs. Han var son till kapten Carl Wilhelm Svinhufvud och Anna Augusta Lovisa Granberg. Som tillhörig en gammal officerssläkt hade han troligen valt officersbanan dock en höftskada gjorde honom till kronvrak och oduglig för militärtjänst. Efter faderns död 1899 flyttade modern 1902 med sonen Alex och dottern Anna Charlotta till Stockholm. Som 15-åring fick han sin första fotoapparat, en lådkamera av typ Murers Express. Hans första bevarade fotografi visar en ballonguppstigning som han tog 1903. Skolgången på Norra Real avslutade han 1908, utan examen. Därefter började han en gedigen yrkesutbildning där han fick praktisera två år hos hovfotografen Lars Larsson, kallad ”Hov-Lasse” och ägare av Larssons Ateljé vid Humlegårdsgatan 21. Larsson hörde till samtidens främsta fotograf specialiserat på Stockholmsmotiv. vänster|miniatyr|stående|Swinhufvuds pappershandel vid Karlavägen 27, 1935. År 1910 blev Swinhufvud auktoriserad fotograf och startade sin första egna ateljé på Karlavägen 1A (nuvarande 27). I huset fanns även en pappershandel som sedan 1907 drevs av Axels mor.Stockholms adresskalender från 1913 Året därpå blev han av brandkapten Fredrik Kyhlberg utsedd till officiell fotograf för Stockholms brandförsvar. Hans uppgift var att dokumentera Stockholms bränder med sin kamera. Efter ett brandlarm begav han sig på sin motorcykel till brandplatsen, ibland fick han åka med stegvagnen. Väl på brandplatsen följde han även brandmännens arbete ända upp på taken. Mellan 1911 och 1936 dokumenterade och bokförde han 211 bränder med bild, datum och klockslag.Kamratföreningen Röde Hanen, takbrand I samband med uppdraget tog han omkring 900 glasplåtar med sin Anschützkamera som han skaffat 1911.

Marcus Larson

Simon Marcus Larson, född 5 januari 1825 i Åtvidaberg, död 25 januari 1864 i London, var en svensk målare. Stilmässigt var han en nationalromantisk landskapsmålare tillhörande Düsseldorfskolan, vilket innebär att han skildrade naturens krafter på ett romantiskt och dramatiskt sätt. Han var en centralgestalt i 1800-talsmåleriets utveckling. Uppväxt Marcus Larson växte upp som lantbrukarson på gården Lilla Örsätter i Östergötland och gick på Katedralskolan i Linköping 1835–1839. Han började som 16-åring som volontär vid Smålands husarer, men när fadern dog kort tid därefter såldes gården och Marcus Larson flyttade till Stockholm. Han utbildade sig snabbt till sadelmakargesäll, men hans talang att rita ledde honom så småningom till konstakademin. Akademitiden Larson började på Akademien 1846. Efter en utställning 1848 fick Larson anställning som ritningslärare i Helsingborg, men där arbetade han endast till året därpå. Under sin tid i Helsingborg vintern 1849 tog Larson några lektioner i Köpenhamn för den danske marinmålaren Vilhelm Melbye, där inspirerades han att lära sig måla sjömotiv. Vid återkomsten till Stockholm blev han vän med konstnärerna Per Wilhelm Cedergren och Kilian Zoll, en vänskap som kom att utveckla hans konstnärskap. Sommaren 1849 var Larson i Norge och studerade landskapet där. 1851 fick han Akademiens Kungliga Medalj för marin- och landskapsmålning. Larson började nu resa runt i Europa och hela tiden målade han uppmärksammade tavlor.

Arthur (or the Decline and Fall of the British Empire)

Arthur (or the Decline and Fall of the British Empire), ett konceptalbum av The Kinks, utgivet i oktober 1969 på Pye Records i Europa och Reprise Records i Nordamerika. Det här albumet skrevs ursprungligen till en TV-film till Granada Television. Men producenten fick inte ihop budgeten och filmen gjordes aldrig. Handlingen utvecklade Ray Davies tillsammans med pjäsförfattaren Julian Mitchell, som sedan skrev skivans "liner notes". Innan inspelningarna av albumet påbörjades slutade gruppens basist Pete Quaife, och albumet blev det första med basisten John Dalton som kom att stanna hos gruppen under 1970-talet. Albumet handlar om en man som heter Arthur Morgan och är mattlägare. Men livet är tufft i Storbritannien efter kriget. Man får följa honom och hans familj när de lämnar Storbritannien för ett liv i Australien. Först får man ta del av Arthurs tankar om ett svunnet England, och sedan vad de stöter på i Australien. Albumet innebar att The Kinks åter syntes på Billboard-listan i USA, där deras föregående album The Village Green Preservation Society inte alls noterats. Men försäljningen var ändå relativt blygsam och skivan listnoterades inte i Storbritannien. Samtidens musikjournalister bemötte skivan mycket positivt, Robert Christgau gav skivan A- i betyghttp://www.robertchristgau.com/get_artist.php?name=the+kinks, och Greil Marcus som skrev för Rolling Stone gav en positiv recension och utnämnde albumet till 1969 års bästa brittiska album. Skivan anses än idag hålla hög klass vilket bland annat Stephen Thomas Erlewines femstjärniga recension på webbsidan allmusic är ett exempel på.http://www.allmusic.com/album/arthur-or-the-decline-and-fall-of-the-british-empire-r812938/review Den sarkastiska "Victoria" blev den största hiten från albumet. Den listnoterades både på amerikanska och brittiska singellistan, och i USA blev den gruppens största singelframgång sedan "Sunny Afternoon" 1966. Den andra singeln från albumet, "Shangri-La" gick dock obemärkt förbi, utom i Nederländerna där den blev en mindre singelhit.

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to