Fartyg: BRYNHILD
Bredd över allt 10,36 meter
Längd över allt 68,05 (pp) meter
Reg. Nr.: 8088
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1914
Varv: Burmeister &...
Fartyg: BRYNHILD
Bredd över allt 10,36 meter
Längd över allt 68,05 (pp) meter
Reg. Nr.: 8088
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1914
Varv: Burmeister & Wain (DK)
Övrigt: HEIMDAL=BRYNHILD=SKAGEN I=BRYNHILD=SKAGEN I=REGINA Reg nr 8088, 68,05 x 10,36 m, 820 ihk trippelexpansionsångmaskin, 12 knop, 1298 brt, 875 nrt. Byggdes 1914 av Burmeister & Wain i Köpenhamn, Danmark som Heimdal för A/S D/S Paa Bornholm Af 1866, Rønne, Danmark och insattes på traden Köpenhamn?Bornholm. Inköptes 6.1 1935 av Stockholms Rederi AB Svea och ombyggdes kraftigt på Finnboda Varf i Stockholm. I oktober 1935 var fartyget leveransklart och den 28.11 1935 beslutades att ångaren skulle omdöpas till Brynhild, efter att först varit föreslagen namnet Rist. Levererades i januari 1936 och insattes våren samma år på traden Stockholm?Åbo som ersättare för samma bolags ångare Aeolus. Traden ändrades omgående till Stockholm?Helsingfors. I december 1936 visade Sveas VD ett ombyggnadsförslag av Brynhild vilket skulle utföras av Finnboda Varf. Arbetena utfördes januari?juni 1936 och fartyget förlängdes med 10 eng. fot. Kostnaderna belöpte sig till 493.209:35 kronor. I januari 1937 var S/S Brynhild klar för att sättas in på Åbo-linjen. Brynhild trafikerade sommartid 1945?1947 och 1953?1955 Stockholm?Södertälje?Oskarshamn?Borgholm?Kalmar och 1943 Stockholm?Örnsköldsvik. Sommaren 1956 insattes Brynhild i sk kryssningstrafik Stockholm?Leningrad i perioder om nio dagar. Utrangerades 1959 ur Sveaflottan och såldes 2.11 1959 till AB Telfa i Göteborg. Insattes ombyggt, för att kunna medföra upp till 40 bilar, på linjen Falkenberg?Horsens. Brynhild såldes 30.6 1960 till Rederi AB Continental Line i Göteborg och 25.11 1960 till Partrederi Theodor Sandgren i Gävle. Insattes därefter i trafik Gävle?Mariehamn?Åbo. Uthyrdes säsongen 1963 till Stena AB och insattes på traden Göteborg?Fredrikshavn med artistnamnet Skagen I. Återfördes i november 1963 till Theodor Sandgren i Gävle och kallades Brynhild igen, för att 2.12 1963 inköpas av Stena AB och formellt omdöpas till Skagen I. Såldes 3.5 1965 till Holmens Bruk & Fastighets AB och ombyggdes till logementsfartyget Regina. ASEA tog 21.12 1968 över äganderätten och flyttade 2.1 1969 Regina till Asea-Atom. Detta företag använde logementsfartyget vid kärnkraftsbygget Simpevarp utanför Oskarshamn. Där sjönk Regina den 11.8 1970. Vraket såldes till Poul Christensen i Nakskov. Det bärgades och bogserades till Nakskov i Danmark och nedskrotades.
(Svensk Kustjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Burmeister & Wain, Köpenhamn (DK) || :: Bredd över allt 10,36 meter || :: Längd över allt 68,05 meter || ::