Under eskaderövning år 1938.

Created with Sketch.

Axel Swinhufvud (fotograf)

miniatyr|stående|Axel Swinhufvud framför sin pappershandel, 1960-tal. Axel August Wilhelm Swinhufvud, född 20 maj 1888 i Strängnäs död 10 september 1978 på Danderyds sjukhus, var en svensk fotograf och pappershandlare. Han fotograferade övervägande Stockholmsmotiv och donerade omkring 20 000 negativ till Stadsmuseet i Stockholm. Biografi Fotografen miniatyr|stående|Axel Swinhufvud på stegen i ateljén 1910, kvinnan är troligen hans mor. Axel Swinhufvud föddes på Paulinska gården i Strängnäs. Han var son till kapten Carl Wilhelm Svinhufvud och Anna Augusta Lovisa Granberg. Som tillhörig en gammal officerssläkt hade han troligen valt officersbanan dock en höftskada gjorde honom till kronvrak och oduglig för militärtjänst. Efter faderns död 1899 flyttade modern 1902 med sonen Alex och dottern Anna Charlotta till Stockholm. Som 15-åring fick han sin första fotoapparat, en lådkamera av typ Murers Express. Hans första bevarade fotografi visar en ballonguppstigning som han tog 1903. Skolgången på Norra Real avslutade han 1908, utan examen. Därefter började han en gedigen yrkesutbildning där han fick praktisera två år hos hovfotografen Lars Larsson, kallad ”Hov-Lasse” och ägare av Larssons Ateljé vid Humlegårdsgatan 21. Larsson hörde till samtidens främsta fotograf specialiserat på Stockholmsmotiv. vänster|miniatyr|stående|Swinhufvuds pappershandel vid Karlavägen 27, 1935. År 1910 blev Swinhufvud auktoriserad fotograf och startade sin första egna ateljé på Karlavägen 1A (nuvarande 27). I huset fanns även en pappershandel som sedan 1907 drevs av Axels mor.Stockholms adresskalender från 1913 Året därpå blev han av brandkapten Fredrik Kyhlberg utsedd till officiell fotograf för Stockholms brandförsvar. Hans uppgift var att dokumentera Stockholms bränder med sin kamera. Efter ett brandlarm begav han sig på sin motorcykel till brandplatsen, ibland fick han åka med stegvagnen. Väl på brandplatsen följde han även brandmännens arbete ända upp på taken. Mellan 1911 och 1936 dokumenterade och bokförde han 211 bränder med bild, datum och klockslag.Kamratföreningen Röde Hanen, takbrand I samband med uppdraget tog han omkring 900 glasplåtar med sin Anschützkamera som han skaffat 1911.

HMS Drottning Victoria

Drottning Victoria, officiellt HM Pansarskepp Drottning Victoria var ett pansarskepp i svenska flottan. Hon bildade Sverige-klassen tillsammans med och . De blev de största pansarskeppen hittills och även de sista. Bestyckningen utgjordes av fyra 28,3 cm kanoner i två dubbeltorn och åtta 15,2 cm kanoner uppställda i ett dubbel- och sex enkeltorn. Med de nya kanonerna och det kraftiga pansaret blev de också de tyngsta och längsta fartygen hittills med sina 7600 ton och 120 meter från för till akter. Det krävdes en besättning på 427 man för att sköta dessa fartyg. När skeppet skrotades flyttades dess dubbla 15,2 cm kanoner till Victoriafortet utanför Vuollerim, som på grund av detta blev uppkallat efter skeppet. Drottning Victoria sjösattes vid Götaverken den 15 september 1917. Dopet förrättades av drottningen med orden: "I sorgfylld tid — till värn för vår frihet — bjuder jag dig, stolta fartyg, Drottning Victoria glida ut och börja din bana. Beskydde Gud din framtid."Götaverken 1906-1931, nr 4/1931, Göteborg 1931, s. 22 Andra världskriget Vintern 1939–1940 var sträng med svår isläggning i Horsfjärdeområdet. I samband med rapporter om de tyska flottrörelserna inför operation Weserübung lät chefen för kustflottan bryta upp en ränna och förflytta Drottning Victoria och en jagargrupp till fritt vatten.Steckzén 1949, s. 249 Skeppshunden Nicke Ombord på Drottning Victoria fanns under en period skeppshunden Nicke, en strävhårig foxterrier som togs omhand av manskapet. Hunden, som är omtalad på flera ställen i litteraturen om pansarskeppsepoken, hade en specialsydd sjömanskostym och egen tjänstgöringsbok. Av skeppshandlingarna framgår att Nicke mönstrade ombord 1 januari 1940 som 3. klass sjöman med skeppsnummer 900 och att han senare utnämndes till korpral. Befordran till furir följde enligt skeppsorder 31 oktober 1943. Nicke fanns kvar på fartyget åtminstone till augusti 1946.Steckzén 1949, s. 254

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to