Ur Svensk flottans historia, band II:I, sid 46-47: "Om Gunnar Roths härkomst och tidiga levnadsöde känner man blott, att han var svensk till börden samt en längre tid varit slav i Algeriet och där "icke utan största besvär lärt hantverket samt berömligare förfarenheter än de andra sig förvärvat haver". När han första gången nämnes, är han kofferdiskeppsbyggmästare i Göteborg och som sådan hade han fått uppmärksamheten riktad på sig, särskit sedan han 1667 hade byggt ett skepp åt guvernören därstädes, greve Per Sparre. Ryktet om detta skepp nådde amiralitetskollegium, som i brev till byggmästare Turner i Göteborg frågade, om han hade sett skeppet, vartill denne svarde jakande och att det vore mycket välbyggt. Kollegium uppmande då sin byggningsskrivare i Göteborg Berge Hammar att "oförmärkt tala med honom och utleta, om han icke skulle vilja hava lust att giva sig i amiralitetets tjänst". Men det ville icke Roth. Han lät emellertid till sist övertala sig, antog den erbjudna befattningen 1668 och kom till Bodekulla (Karlshamn) den 30 maj, där han omsider efterträdde gamle Day. När Bodekulla nedlades, flyttades Roth till Kalmar, där han i en följd byggde sina vackraste skapelser, jaktskeppen Kastor, Pollux och Fama, alla om ungefär 16 kanoner. De båda första voro "skarpt byggda och makalösa seglare" liksom Fama, det sistnämnda av allt att döma det bästa av dem."
Add to a folder
If you want to keep your stuff, you need to create a user or login.