Närluftvärn på svensk kryssare.

Created with Sketch.

Axel Swinhufvud (fotograf)

miniatyr|stående|Axel Swinhufvud framför sin pappershandel, 1960-tal. Axel August Wilhelm Swinhufvud, född 20 maj 1888 i Strängnäs död 10 september 1978 på Danderyds sjukhus, var en svensk fotograf och pappershandlare. Han fotograferade övervägande Stockholmsmotiv och donerade omkring 20 000 negativ till Stadsmuseet i Stockholm. Biografi Fotografen miniatyr|stående|Axel Swinhufvud på stegen i ateljén 1910, kvinnan är troligen hans mor. Axel Swinhufvud föddes på Paulinska gården i Strängnäs. Han var son till kapten Carl Wilhelm Svinhufvud och Anna Augusta Lovisa Granberg. Som tillhörig en gammal officerssläkt hade han troligen valt officersbanan dock en höftskada gjorde honom till kronvrak och oduglig för militärtjänst. Efter faderns död 1899 flyttade modern 1902 med sonen Alex och dottern Anna Charlotta till Stockholm. Som 15-åring fick han sin första fotoapparat, en lådkamera av typ Murers Express. Hans första bevarade fotografi visar en ballonguppstigning som han tog 1903. Skolgången på Norra Real avslutade han 1908, utan examen. Därefter började han en gedigen yrkesutbildning där han fick praktisera två år hos hovfotografen Lars Larsson, kallad ”Hov-Lasse” och ägare av Larssons Ateljé vid Humlegårdsgatan 21. Larsson hörde till samtidens främsta fotograf specialiserat på Stockholmsmotiv. vänster|miniatyr|stående|Swinhufvuds pappershandel vid Karlavägen 27, 1935. År 1910 blev Swinhufvud auktoriserad fotograf och startade sin första egna ateljé på Karlavägen 1A (nuvarande 27). I huset fanns även en pappershandel som sedan 1907 drevs av Axels mor.Stockholms adresskalender från 1913 Året därpå blev han av brandkapten Fredrik Kyhlberg utsedd till officiell fotograf för Stockholms brandförsvar. Hans uppgift var att dokumentera Stockholms bränder med sin kamera. Efter ett brandlarm begav han sig på sin motorcykel till brandplatsen, ibland fick han åka med stegvagnen. Väl på brandplatsen följde han även brandmännens arbete ända upp på taken. Mellan 1911 och 1936 dokumenterade och bokförde han 211 bränder med bild, datum och klockslag.Kamratföreningen Röde Hanen, takbrand I samband med uppdraget tog han omkring 900 glasplåtar med sin Anschützkamera som han skaffat 1911.

Andrea Doria-klass (kryssare)

Andrea Doria-klassen var en fartygsklass om två stycken helikopterkryssare tillverkade för Italiens flotta i slutet av 1950- och början av 1960-talet. De var de första större örlogsfartyg som byggdes i Italien efter andra världskriget. Bakgrund Teknikutvecklingen under andra världskriget bjöd på många nya uppfinningar, bland annat radar, jetflygplan och robotvapen. För att dra nytta av den nya tekniken och möta de nya hoten började USA:s flotta på 1950-talet att konvertera många kryssare från kriget genom att helt eller delvis ersätta deras tunga artilleri med luftvärnsrobotar. Italiens flotta följde efter genom att konvertera den gamla kryssen Giuseppe Garibaldi genom att förse den med Terrier-robotar, snabbskjutande kanoner och modern radar. Konverteringen blev lyckad, men för att möta det ökande ubåtshotet, framför allt från atomubåtar, behövdes nya kryssare som kunde klara av både luftförsvar och ubåtsjakt. Konstruktion Kryssarna i Andrea Doria-klass en är baserade på samma skrov som Impavido-klassen fast breddade för att klara ett större deplacement och för att få plats med ett stort helikopterdäck. Helikopterdäck och hangaren tog upp hela akterdäcket vilket gjorde att Terrier-systemet fick placeras på fördäck. Det gav inget utrymme för tunga kanoner. In stället beväpnades kryssarna med inte mindre än åtta stycken snabbskjutande 76 mm automatkanoner grupperade runt överbyggnaden. Ursprungligen var tanken att fartygen skulle förses med tunga helikoptrar som Sikorsky Sea King eller Seabat, men man kom snabbt fram till att utrymmet ombord kunde utnyttjas bättre med fler mindre helikoptrar som Agusta-Bell 204 (senare Agusta-Bell 212). Ursprungligen var planen att kryssarna även skulle få två stycken avfyrningstuber för Polaris-robotar. Avfyrningstuberna installerades aldrig utan lades i malpåse i La Spezia.

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to