Album 6, foto 157
Vykortet är rastrerat och tryckt. Tidtabell på baksidan
Fartyg: LULEÅ
Bredd över allt 7,61 meter
Längd över allt 50,14 (pp) meter
Reg. Nr.: 4119
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1872
Varv: Bergsunds MV
...
Fartyg: LULEÅ
Bredd över allt 7,61 meter
Längd över allt 50,14 (pp) meter
Reg. Nr.: 4119
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1872
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: SKANDIA=LULEÅ Reg nr 548/4119, 50,14 x 7,61 m. 450 ihk kompoundångmaskin, 627 brt, 460 nrt. Byggdes 1872 av Bergsunds MV i Stockholm för Ångfartygsbolaget Södra Sverige och levererades brunmålad. Trafikerade 1872?1902 Stockholm?Västervik?Oskarshamn?Kalmar?Karlskrona?Ronneby?Karlshamn?Sölvesborg?Malmö?Landskrona?Göteborg. Ombyggdes fullständigt 1902 vid Qvillebäckens MV i Göteborg och moderniserades med nya ångpannor, trippelexpansionsmaskin och med helt ny fartygsinredning. Ombyggnaden var så pass radikal att fartyget anmäldes till Kommerskollegium i Stockholm vara upphugget enligt intyg: ?Stockholm 23 mars 1903. Ångf AB Södra Sverige. Intygas att fartyget till väsentligare delar upphuggits i Göteborg 11.3 1903?. S/S Skandia erhöll p g a detta nytt registreringsnummer i fartygsregistret. Ångaren övertogs 1909 av Stockholms Rederi AB Svea och fortsatte på traden Stockholm?Malmö?Göteborg till och med 1911. Fartyget omdöptes 1912 till Luleå och trafikerade 1912?1914 traden Stockholm?Västervik?Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik?Holmsund?Skeleftehamn?Byske?Brännfors?Piteå?Luleå?Råneå?Karlsborg?Salmis (?Haparanda) och 1921?1922 Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik?Husum?Nordmaling?Norrbyskär?Hörnefors?Holmsund?Sikeå?Gumboda?Kallviken?Skelleftehamn?Kåge samt 1923?1929 Stockholm?Norrköping?Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik?Husum?Nordmaling?Norrbyskär?Hörnefors?Holmsund?Sikeå?Gumboda?Kallviken?Skelleftehamn?Kåge. 1930 gick ångaren på traden Landskrona?Malmö?Kalmar?Stockholm. 1931?1938 trafikerade Luleå Stockholm?Norrköping?Stockholm?(Gävle)?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik?Skelleftehamn?Byske?Piteå?Luleå?( och Karlsborg endast 1931). I december 1938 beslutade styrelsen i Sveabolaget att sälja S/S Luleå då den och andra äldre passagerarångare ansågs olönsamma och dyra att iordningställa för att kunna erhålla förnyad klass. Ångfartyget Luleå köptes i september 1939 för 15 000 kr av Eisen und Metall A/G i Essen, Tyskland för att skrotas i Bremerhaven.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)