Fartyg: KALMARSUND VII
Bredd över allt 6,58 meter
Längd över allt 33,20 (pp) meter
Reg. Nr.: 4015
Rederi: Ångbåts AB Kalmarsund
Byggår: 1902
Varv: Södra Varvet, Wil...
Fartyg: KALMARSUND VII
Bredd över allt 6,58 meter
Längd över allt 33,20 (pp) meter
Reg. Nr.: 4015
Rederi: Ångbåts AB Kalmarsund
Byggår: 1902
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: KALMARSUND VII=SOLÖ=HANNE KRUSE Reg nr 4015, 33,20 x 6,58 m, 260 ihk, 223 brt, 148 nrt. Byggdes 1902 på Södra Varvet i Stockholm till det 1896 till aktiebolag bildade Ångbåts AB Kalmarsund. Med sjuan bröt Kalmarsundsbolaget trenden att beställa byggen från Motala Verkstad. Sjuan var också det första fartyg som fick nummerföljden stavad med romerska siffror. Kalmarsund VII ersatte Kalmarsund No 4 på norra trafiklinjen till Borgholm och Mönsterås. Ångaren lär ha varit känd som de kungligas båt då Gustav V och Drottning Victoria gärna färdades med den vid resorna till Borgholm och Solliden. Drottning Victoria lät också ofta hyra fartyget för lustresor. De nyanlagda järnvägarna på Öland, Borgholm-Böda (invigd 1906) och Södra Ölands Järnväg (1909) blev svåra konkurrenter för ångbåtstrafiken. Sjuan ersattes 1927 på norra linjen av nya Kalmarsund II och insattes istället mellan Kalmar-Mörbylånga-Degerhamn. Sammanslagningen av järnvägarna på Öland till Ölands Järnvägar på 1920-talet resulterade i att den sydliga ångbåtslinjens lönsamhet minskade under 1930- och 1940-talen. Bristen på passagerare och last var stort trots ångbåtarnas låga biljett-och godstaxor. Fartyget fanns kvar i trafiken till 1950 då den såldes till Oskarshamns Ångfartygs AB och omdöptes då till Solö. Ersatte ångfartyget Jarl som sålts till Skelleftehamn. Vid val av nytt fartygsnamn hade Ölandsbladet utlyst en tävling med förslag på lämpligt ångbåtsnamn och ur ett flertal förslag hade tre personer föreslagit Solö, vilket rederiet också valde. Ångaren insattes mellan Oskarshamn-Mönsterås-Byxelkrok-Timmernabben-Sandvik-Borgholm. Efter första trafiksäsongen 1951 ombyggdes Solö med soldäck mm. Till säsongen 1954 ändrades trafikuppgiften och Solö gjorde en tur och returresa Oskarshamn-Byxelkrok ena dagen för att nästa dag trafikera Oskarshamn-Mönsterås-Borgholm och åter. Någon dag anlöptes Sandvik och på fredagar gjordes en extra eftermiddagstur till Byxelkrok och dagen därpå returfärd till Oskarshamn. Verksamheten pågick till 1958 då Solö såldes och insattes med namnet Hanne Kruse mellan Malmö och Kastrup i Öresund. Efter säsongen 1960 togs Hanne Kruse ur trafik och skrotades året därpå i Köpenhamn.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Ångbåts AB Kalmarsund || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Bredd över allt 6,58 meter || :: Längd över allt 33,20 meter || ::