I mastens topp på Gladan.

Created with Sketch.

Axel Swinhufvud (fotograf)

miniatyr|stående|Axel Swinhufvud framför sin pappershandel, 1960-tal. Axel August Wilhelm Swinhufvud, född 20 maj 1888 i Strängnäs död 10 september 1978 på Danderyds sjukhus, var en svensk fotograf och pappershandlare. Han fotograferade övervägande Stockholmsmotiv och donerade omkring 20 000 negativ till Stadsmuseet i Stockholm. Biografi Fotografen miniatyr|stående|Axel Swinhufvud på stegen i ateljén 1910, kvinnan är troligen hans mor. Axel Swinhufvud föddes på Paulinska gården i Strängnäs. Han var son till kapten Carl Wilhelm Svinhufvud och Anna Augusta Lovisa Granberg. Som tillhörig en gammal officerssläkt hade han troligen valt officersbanan dock en höftskada gjorde honom till kronvrak och oduglig för militärtjänst. Efter faderns död 1899 flyttade modern 1902 med sonen Alex och dottern Anna Charlotta till Stockholm. Som 15-åring fick han sin första fotoapparat, en lådkamera av typ Murers Express. Hans första bevarade fotografi visar en ballonguppstigning som han tog 1903. Skolgången på Norra Real avslutade han 1908, utan examen. Därefter började han en gedigen yrkesutbildning där han fick praktisera två år hos hovfotografen Lars Larsson, kallad ”Hov-Lasse” och ägare av Larssons Ateljé vid Humlegårdsgatan 21. Larsson hörde till samtidens främsta fotograf specialiserat på Stockholmsmotiv. vänster|miniatyr|stående|Swinhufvuds pappershandel vid Karlavägen 27, 1935. År 1910 blev Swinhufvud auktoriserad fotograf och startade sin första egna ateljé på Karlavägen 1A (nuvarande 27). I huset fanns även en pappershandel som sedan 1907 drevs av Axels mor.Stockholms adresskalender från 1913 Året därpå blev han av brandkapten Fredrik Kyhlberg utsedd till officiell fotograf för Stockholms brandförsvar. Hans uppgift var att dokumentera Stockholms bränder med sin kamera. Efter ett brandlarm begav han sig på sin motorcykel till brandplatsen, ibland fick han åka med stegvagnen. Väl på brandplatsen följde han även brandmännens arbete ända upp på taken. Mellan 1911 och 1936 dokumenterade och bokförde han 211 bränder med bild, datum och klockslag.Kamratföreningen Röde Hanen, takbrand I samband med uppdraget tog han omkring 900 glasplåtar med sin Anschützkamera som han skaffat 1911.

Gladan 7

miniatyr|Nybyggda "Enequist, Holme & Co", 1953. Gladan 7 är en fastighet i kvarteret Gladan vid Warfvinges väg 28 i Stadshagen, västra Kungsholmen, Stockholm. Byggnaden ritades 1951-1953 av arkitekten Ralph Erskine för ett kosmetikföretag. Sedan år 2008 finns Mikael Elias Teoretiska Gymnasium i byggnaden. Historik Byggnaden ritades och uppfördes mellan åren 1951 och 1953 med kosmetikföretaget Enequist, Holme & Co som beställare. Huset är ett exempel för en symbolisk funktionalism och Erskines sätt att ge anläggningens olika funktioner även olika formspråk.Egelius (1988), s. 29 De tre funktionerna bestående av administration, produktion och försäljning symboliseras genom tre olik gestaltade huskroppar. För administrationen använde Erskine strikta fönsterband, som kan ses som en internationellt accepterad kod för kontor. Takets formgivning med flera mindre huskroppar och skulpturala, konstruktiva element symboliserar de övriga funktionerna.Egelius (1988), s. 31 Byggnaden har en stomme av platsgjuten, armerad betong med pelare och stödmurar. I trapphus och bottenvåningens fasad fick det bärande systemet en organisk, skulptural gestaltning. Långfasaden (vinkelrätt mot gatan) är klädd med eternitplattor, medan den putsade entréfasaden hålls mera sluten.Egelius (1988), s. 210 I den luftiga entréhallen dominerar en svängd trappa som bärs upp av en från en betongpelare utkragande konsol. Trappstegen är av marmor och golvbeläggningen består av cementmosaik, på väggen finns fem reliefer av keramikern Birger Kaipiainen. För närvarande (2016) ägs fastigheten av fastighetsbolaget Landera som hyr ut den till bland annat Mikael Elias Teoretiska Gymnasium.Landera fastigheter-Gladan 7 Stockholms stad: Mikael Elias Teoretiska Gymnasium. Referenser Noter

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to