Skärgårdsångaren PRINSESSAN INGEBORG vid Sandhamn. Vykort.
Fartyg: PRINSESSAN INGEBORG
Bredd över allt 5,64 meter
Längd över allt 31,33 meter
Reg. Nr.: 3527
Rederi: ÅÅngfartygs AB Stockholms Skärgård
Byggår: 1899
Varv: Bergsunds...
Fartyg: PRINSESSAN INGEBORG
Bredd över allt 5,64 meter
Längd över allt 31,33 meter
Reg. Nr.: 3527
Rederi: ÅÅngfartygs AB Stockholms Skärgård
Byggår: 1899
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1899-06-12 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Prinsessan Ingeborg till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård, Stockholm. För att underlätta navigering i trånga passager har fartyget två propellrar.
1899-06-15 Börjar de ordinarie turerna på traden Stockholm - Strömma Kanal - Sandhamn. Turen konkurerar med Ångfartygs AB Strömma Kanals s/s Strömma Kanal.
1899-07-01 Byter trad till Stockholm - Sandhamn via Vaxholm, Lindalssundet och Vindö strömmar. Orsaken är att fartyget är för stort för den smala och grunda Strömma Kanal.
1906 Flyttas till Ljusterö- och Husarötraderna på grund av den hårda konkurrensen från s/s Nya Sandhamn.
1910-01-08 Ångfartygs AB Stockholms Skärgård i likvidation. Fartyget upplagt för försäljning.
1912-03 Såld till Ångbåts AB Nohl, Lilla Edet. Totalombyggd vid Lödöse varv, Lödöse. Trafik på Göta Älv.
1916-06-09 Sjunker plötsligt vid vårrustningen vid Eriksbergs varv i Göteborg. Orsaken var enligt Göteborgstidningen en trasig bottenkran. Bärgas och läggs upp.
1918 Såld till Baltiska Cementfabriks AB, Skanör.
1918 Såld till AB P. Jansson & Co, Norrköping och omdöpt till Torsten. Ombyggd till bogserbåt. Nytt tonnage 145 Brt, 56 Nrt.
1927-04 Såld till AB Sörby Tegelbruk i likvidation, Norrköping.
1929-07 Såld till Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, Norrköping.
1930 Överförd till Igelsta Trävaru AB, Östertälje.
1934-06 Såld till Vesterviks Nya Varvs AB, Västervik för skrotning. Nedskuren till pråm.
1934-09 Såld till Lucernans Trävaru AB, Västervik.
1940-06 Såld till Rederi AB Norden, Norrköping.
1946 Såld till Ångfartygs AB Nyköping, Nyköping.
1950-12-10 Sjunker till 35 meters djup vid Femörehuvuds fyr utanför Oxelösund under bogsering av bogserbåten Fylgia. Lasten på pråmen bestod av koks.
(Skärgårdsbåtar.se)