Fartyg: ARLA
Bredd över allt 4,77 meter
Längd över allt 21,37 meter
Reg. Nr.: 2197
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB, 1933
Byggår: 1891
Varv: Södra Varve...
Fartyg: ARLA
Bredd över allt 4,77 meter
Längd över allt 21,37 meter
Reg. Nr.: 2197
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB, 1933
Byggår: 1891
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: 1891 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Arla till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Vaxholm - Marum (Ljusterö).
1901-03-16 Övertas av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
1906 Ny ångpanna installeras. Maskinstyrkan ökas nu till 100 hk, 73 kW
1918 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö (Torbolaget), Stockholm. Trafik till mindre bryggor runt Torsbyfjärden.
1922 Tillbaka hos Waxholms Nya Ångfartygs AB. Reservbåt.
1926 Trafik på traden Saltsjöbaden - Strömma Kanal - Djurö samt Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
1935 Traden Saltsjöbaden - Dalarö ändras till att gå till Hotellbryggan istället för Vadviken.
1936 Trafik på traden Vaxholm - Lindalssundet - Tranvik (Ljusterö).
1950 Trafikerar Saltsjöbaden - Fagerholm (Ingarö).
1950-07-02 Vid avgångstiden från Saltsjöbaden saknas skeppare ombord. En timme senare kommer han, Carl Edvin Sundin, vinglande på sin cykel. Han ramlar av cykeln tre gånger innan han når bryggan. Passagerarna vägrar åka med en full skeppare så man övertalar en taxibåtsförare att köra båten. Både skepparen och taxibåtsföraren blir senare polisanmälda. Taxibåtsföraren var inte behörig att köra en så pass stor båt.
1952 Tjänstgör som extrabåt.
1953 Upplagd vid Hammarbyverken.
1955-11 Såld till Persöners dotterbolag Svensson & Hedberg, Norrtälje. Skrotas vid Skurubron, Nacka.
(Skärgårdsbåtar.se)
llb
- 1891-06: Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Arla till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 34 000 SEK.
- 1891-06-26: Insatt i trafik på traden Vaxholm - Margretelund - Marum (Ljusterö). Vår och höst även trafik på traden Stockholm - Vaxholm.
- 1899: Traden ändras till Vaxholm - Margretelund - Näs.
- 1901-03-16: Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Ny hemort Vaxholm.
- 1906: Ny ångpanna installeras. Maskinstyrkan ökas nu till 100 hk, 73 kW
- 1918: Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm. Trafik till mindre bryggor runt Torsbyfjärden.
- 1922: Tillbaka hos Waxholms Nya Ångfartygs AB. Reservbåt.
- 1926: Trafik på traden Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö.
- 1929: Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
- 1930: Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö, Saltsjöbaden - Dalarö (Hotellbryggan) och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
- 1955-11: Såld till firma Svensson & Hedberg (dotterbolag till AB Persöner), Norrtälje. Skrotas vid Skurubron, Nacka.
- 1956-06-12: Firma Svensson & Hedberg intygar att fartyget upphuggits.
ProfessionÅngslup
Alternative names2197
NationalitySverige (SE)
Other informationRederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Bredd över allt 4,80 meter || :: Längd över allt 21,37 (pp) meter || ::