20 mm automatkanon på u-båten.

Created with Sketch.

Axel Swinhufvud (fotograf)

miniatyr|stående|Axel Swinhufvud framför sin pappershandel, 1960-tal. Axel August Wilhelm Swinhufvud, född 20 maj 1888 i Strängnäs död 10 september 1978 på Danderyds sjukhus, var en svensk fotograf och pappershandlare. Han fotograferade övervägande Stockholmsmotiv och donerade omkring 20 000 negativ till Stadsmuseet i Stockholm. Biografi Fotografen miniatyr|stående|Axel Swinhufvud på stegen i ateljén 1910, kvinnan är troligen hans mor. Axel Swinhufvud föddes på Paulinska gården i Strängnäs. Han var son till kapten Carl Wilhelm Svinhufvud och Anna Augusta Lovisa Granberg. Som tillhörig en gammal officerssläkt hade han troligen valt officersbanan dock en höftskada gjorde honom till kronvrak och oduglig för militärtjänst. Efter faderns död 1899 flyttade modern 1902 med sonen Alex och dottern Anna Charlotta till Stockholm. Som 15-åring fick han sin första fotoapparat, en lådkamera av typ Murers Express. Hans första bevarade fotografi visar en ballonguppstigning som han tog 1903. Skolgången på Norra Real avslutade han 1908, utan examen. Därefter började han en gedigen yrkesutbildning där han fick praktisera två år hos hovfotografen Lars Larsson, kallad ”Hov-Lasse” och ägare av Larssons Ateljé vid Humlegårdsgatan 21. Larsson hörde till samtidens främsta fotograf specialiserat på Stockholmsmotiv. vänster|miniatyr|stående|Swinhufvuds pappershandel vid Karlavägen 27, 1935. År 1910 blev Swinhufvud auktoriserad fotograf och startade sin första egna ateljé på Karlavägen 1A (nuvarande 27). I huset fanns även en pappershandel som sedan 1907 drevs av Axels mor.Stockholms adresskalender från 1913 Året därpå blev han av brandkapten Fredrik Kyhlberg utsedd till officiell fotograf för Stockholms brandförsvar. Hans uppgift var att dokumentera Stockholms bränder med sin kamera. Efter ett brandlarm begav han sig på sin motorcykel till brandplatsen, ibland fick han åka med stegvagnen. Väl på brandplatsen följde han även brandmännens arbete ända upp på taken. Mellan 1911 och 1936 dokumenterade och bokförde han 211 bränder med bild, datum och klockslag.Kamratföreningen Röde Hanen, takbrand I samband med uppdraget tog han omkring 900 glasplåtar med sin Anschützkamera som han skaffat 1911.

Delfinen (lustbåt)

miniatyr|"Delfinen" och bakom den "Galten" i Båthall 2 på Galärvarvet Delfinen är en lustbåt (gondol), som på Gustav IIIs begäran, sedan han fått inspiration efter ett besök i Venedig 1784, konstruerades och byggdes på Karlskronavarvet 1787 under ledning av amiralen Fredrik Henrik af Chapman. Båten kallas även för Valfisken.Haga ett kungligt kulturarv, sida 36 "Delfinen" och systerbåten "Galten" fick sin konstnärliga utsmyckning av den franske arkitekten och konstnären Louis Jean Desprez, samme man som bland annat ritat Koppartälten i Hagaparken. Motivet på förstäven visar ett förgyllt fiskhuvud som troligen höggs av bildhuggaren Johan Törnström. Ursprungligen fanns 24 sköldar med motiv hämtade från Herkules tolv storverk. "Delfinen" fördes sedan med pråm till Ålkistan och bars över land till Brunnsviken och Hagaparken. Där fanns även systerbåten Galten. "Delfinen" roddes med tre par åror. Gustav III var "oändligt nöjd" och gondolerna användes flitigt på Brunnsviken. Båtarna kallas i litteraturen för slupar, lustfartyg eller gondoler. Att Gustav III använde båda gondolerna på sina kanaler i Brunnsviken framgår av en illustration av Axel Fredrik Cederholm, som visar vattnet framför Gustav III:s paviljong 1811 med två gondoler. På översta bilden syns Galten och Delfinen samt kungens badhus.Uppgift enligt Naturens hus Galten och Delfinen förvaras numera i Sjöhistoriska museets båtmagasin på Rindö utanför Vaxholm.

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to