Bilden tagen från Ekensbergs brygga vid Essingessundet. Stora Essingen ligger i bakgrunden. Foto 1927-09-14
Fartyg: HYPERION
Bredd över allt 7,42 meter
Längd över allt 53,44 (pp) meter
Reg. Nr.: 551
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1884
Varv: Motala Warf i ...
Fartyg: HYPERION
Bredd över allt 7,42 meter
Längd över allt 53,44 (pp) meter
Reg. Nr.: 551
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1884
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: TRANSIT No 5=HYPERION=AUSTRI Reg nr 551, 50,60 x 7,42 m (efter förlängning 53,44 x 7,42 m), 450 ihk, 616 brt, 467 nrt. Byggdes 1884 av Motala Warf i Norrköping för Ångbåtsbolaget Transit i Stockholm. Övertogs 1886 av Ångfartygsbolaget Södra Sverige och fick namnet Hyperion. Trafikerade 1884-1935 Stockholm-Västervik-Oskarshamn-Kalmar-Karlskrona-Ronneby-Karlshamn-Ystad-Trelleborg-Malmö-Landskrona-Helsingborg-Göteborg. 1910 anlöptes även Nynäshamn. Ångaren ombyggdes fullständigt och moderniserades 1902-03 på Oskarshamns MV. Nya ångpannor och nya kompoundmaskiner om tillsammans 450 ihk insattes. Inredningen byggdes om och ny matsalong tillkom. 1909 övergick hela Södra Sverige-flottan till Stockholms Rederi AB Svea. Hyperion grundstötte den 20.10 1936 på resa Västervik-Södertälje vid Gålklubb i södertäljeleden, flottogs och bogserades av bolagets eget folk med hjälp av förhyrda båtar från Transportbolaget i Stockholm. Ångaren trafikerade 1936-1938 traden Västerås-Stockholm-Södertälje-Västervik-Kalmar-Karlshamn-Ystad-Malmö-Landskrona-Helsingborg-Göteborg och 1939 Stockholm-Norrköping-Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik-Skelleftehamn-Byske-Piteå-Luleå. 1940 ombesörjde Hyperion trafik på linjen Sundsvall-Vasa-Sundsvall vilken samma år lades ned p g a kriget. Lades upp 1941 och uthyrdes från 27.4 till och med 31.12 1942 till svenska staten. Hyperion gick för kronans räkning under hela 1943 och 1944 och återlämnades 1945 till Sveabolaget. Dessa hade ingen användning för fartyget och i april-maj förhandlades med A/S Det Stavangerske Dampskibsselskap om försäljning av Odin, Hyperion och Drottning Sophia för tillsammans 600 000 kr. Den 13.6 1945 såldes Hyperion tillsammans med tre Sveasystrar och 5.9 1945 hade köparen övertagit fartyget i samband med att slutlikvid erlagts. Omdöptes till Austri. Såldes hösten 1952 som skrot till Ghent i Belgien.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 7,63 meter || :: Längd över allt 50,60 meter || ::