• Jagare i formation i kustflottan.
    Photo: Okänd fotograf / Sjöhistoriska museet

Jagare i formation i kustflottan.

Created with Sketch.

Axel Swinhufvud (fotograf)

miniatyr|stående|Axel Swinhufvud framför sin pappershandel, 1960-tal. Axel August Wilhelm Swinhufvud, född 20 maj 1888 i Strängnäs död 10 september 1978 på Danderyds sjukhus, var en svensk fotograf och pappershandlare. Han fotograferade övervägande Stockholmsmotiv och donerade omkring 20 000 negativ till Stadsmuseet i Stockholm. Biografi Fotografen miniatyr|stående|Axel Swinhufvud på stegen i ateljén 1910, kvinnan är troligen hans mor. Axel Swinhufvud föddes på Paulinska gården i Strängnäs. Han var son till kapten Carl Wilhelm Svinhufvud och Anna Augusta Lovisa Granberg. Som tillhörig en gammal officerssläkt hade han troligen valt officersbanan dock en höftskada gjorde honom till kronvrak och oduglig för militärtjänst. Efter faderns död 1899 flyttade modern 1902 med sonen Alex och dottern Anna Charlotta till Stockholm. Som 15-åring fick han sin första fotoapparat, en lådkamera av typ Murers Express. Hans första bevarade fotografi visar en ballonguppstigning som han tog 1903. Skolgången på Norra Real avslutade han 1908, utan examen. Därefter började han en gedigen yrkesutbildning där han fick praktisera två år hos hovfotografen Lars Larsson, kallad ”Hov-Lasse” och ägare av Larssons Ateljé vid Humlegårdsgatan 21. Larsson hörde till samtidens främsta fotograf specialiserat på Stockholmsmotiv. vänster|miniatyr|stående|Swinhufvuds pappershandel vid Karlavägen 27, 1935. År 1910 blev Swinhufvud auktoriserad fotograf och startade sin första egna ateljé på Karlavägen 1A (nuvarande 27). I huset fanns även en pappershandel som sedan 1907 drevs av Axels mor.Stockholms adresskalender från 1913 Året därpå blev han av brandkapten Fredrik Kyhlberg utsedd till officiell fotograf för Stockholms brandförsvar. Hans uppgift var att dokumentera Stockholms bränder med sin kamera. Efter ett brandlarm begav han sig på sin motorcykel till brandplatsen, ibland fick han åka med stegvagnen. Väl på brandplatsen följde han även brandmännens arbete ända upp på taken. Mellan 1911 och 1936 dokumenterade och bokförde han 211 bränder med bild, datum och klockslag.Kamratföreningen Röde Hanen, takbrand I samband med uppdraget tog han omkring 900 glasplåtar med sin Anschützkamera som han skaffat 1911.

County-klass (jagare)

County-klassen var den första klass jagare beväpnade med luftvärnsrobotar som byggdes för Royal Navy. De var också de största jagare som dittills byggts, närmare i storlek till kryssarna i Dido-klassen än de jagare i Daring-klassen som de ersatte. Utveckling County-klassen började utvecklas 1956 och var ursprungligen tänkta att endast ha traditionell kanonbeväpning. Beslutet att beväpna fartygen med luftvärnsrobotar fattades först 1958. Beslutet var kontroversiellt eftersom robotarnas tillförlitlighet var ifrågasatt, men prestandan var imponerande och robotbeväpningen genomdrevs med stöd av Louis Mountbatten. Det var också lord Mountbatten som beslöt att fartygen skulle klassas som jagare i stället för kryssare för att lättare få finansiering av parlamentet. På 1960-talet hade utvecklingen av överljudsflygplan kommit så långt att Sea Slug-robotarna hade blivit omoderna, men de var fortfarande tillräckligt kraftfulla för att upprätthålla lokalt luftherravälde under Indonesien–Malaysia-konflikten. De fyra fartygen i batch 2 fick den modernare varianten Mk.2 av Sea Slug och byggdes dessutom om på 1970-talet så att ett av kanontornen ersattes av fyra stycken Exocet-robotar. Därmed blev fartygen i batch 1 de sista brittiska fartygen med kapacitet att avfyra en bredsida. Eftersom robotarna var lättare än kanontornet ökade också fartygens metacenterhöjd och de blev stadigare i sjön. Användning Den ursprungliga uppgiften för County-klass jagarna var att skydda brittiska hangarfartyg från sovjetiska bombflygplan som Tu-95. Under Indonesien–Malaysia-konflikten var det huvudsakliga hotet det Indonesiska flygvapnets bombflygplan av typerna Tu-16 och Il-28.

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to