Skärgårdsångaren PRINSESSAN INGEBORG vid Sandhamn. Vykort.
Fartyg: PRINSESSAN INGEBORG
Bredd över allt 5,64 meter
Längd över allt 31,33 meter
Reg. Nr.: 3527
Rederi: Ångfartygs AB Stockholms Skärgård
Byggår: 1899
Varv: Bergsunds ...
Fartyg: PRINSESSAN INGEBORG
Bredd över allt 5,64 meter
Längd över allt 31,33 meter
Reg. Nr.: 3527
Rederi: Ångfartygs AB Stockholms Skärgård
Byggår: 1899
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: Fotografiet visar fartyget som det såg ut efter det att det byggts om för att trafikera Sandhamn den yttre vägen runt Värmdön till Sandhamn. Hur ångaren såg ut från början finns att beskåda på fotografi Fo 11171A.
1899-06-12 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Prinsessan Ingeborg till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård, Stockholm. För att underlätta navigering i trånga passager har fartyget två propellrar.
1899-06-15 Börjar de ordinarie turerna på traden Stockholm - Strömma Kanal - Sandhamn. Turen konkurerar med Ångfartygs AB Strömma Kanals s/s Strömma Kanal.
1899-07-01 Byter trad till Stockholm - Sandhamn via Vaxholm, Lindalssundet och Vindö strömmar. Orsaken är att fartyget är för stort för den smala och grunda Strömma Kanal.
1906 Flyttas till Ljusterö- och Husarötraderna på grund av den hårda konkurrensen från s/s Nya Sandhamn.
1910-01-08 Ångfartygs AB Stockholms Skärgård i likvidation. Fartyget upplagt för försäljning.
1912-03 Såld till Ångbåts AB Nohl, Lilla Edet. Totalombyggd vid Lödöse varv, Lödöse. Trafik på Göta Älv.
1916-06-09 Sjunker plötsligt vid vårrustningen vid Eriksbergs varv i Göteborg. Orsaken var enligt Göteborgstidningen en trasig bottenkran. Bärgas och läggs upp.
1918 Såld till Baltiska Cementfabriks AB, Skanör.
1918 Såld till AB P. Jansson & Co, Norrköping och omdöpt till Torsten. Ombyggd till bogserbåt. Nytt tonnage 145 Brt, 56 Nrt.
1927-04 Såld till AB Sörby Tegelbruk i likvidation, Norrköping.
1929-07 Såld till Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, Norrköping.
1930 Överförd till Igelsta Trävaru AB, Östertälje.
1934-06 Såld till Vesterviks Nya Varvs AB, Västervik för skrotning. Nedskuren till pråm.
1934-09 Såld till Lucernans Trävaru AB, Västervik.
1940-06 Såld till Rederi AB Norden, Norrköping.
1946 Såld till Ångfartygs AB Nyköping, Nyköping.
1950-12-10 Sjunker till 35 meters djup vid Femörehuvuds fyr utanför Oxelösund under bogsering av bogserbåten Fylgia. Lasten på pråmen bestod av koks.
(Skärgårdsbåtar.se)