Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Denna ångslup, som tillhört expeditionsfartyget Vega, byggdes i Cowes i England 1872 av John Samuel White. Den användes för sjömätningar och transporter under Adolf Erik Nordenskiölds expedition genom Nordostpassagen 1878–1880.
Såväl innanför friborden som i för och akter finns vattentäta tankar för att göra slupen osänkbar. Om dessa skulle ha fungerat trots den tunga maskinen och pannan är osäkert. Som tur var behövde Nordenskiölds besättning aldrig prova flytkraften. I båten finns även ett mastfäste, men tyvärr finns inte riggen bevarad.
Vegas ångslup är den äldsta bevarade maskindrivna livbåten i Sverige.
Den förvarades på Stockholms Örlogsvarv till mitten av 1970-talet då den skänktes till Sjöhistoriska museet. Under åren på Örlogsvarvet for båten mycket illa. Museet bestämde då att ångslupen skulle renoveras till ett skick den kunnat haft ombord på Vega.
Fotograf:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet