Originalskiss till mönstret Lycksalighetens ö av Anna-Lena Emdén, för Almedahls Alingsås 1968. Det var det fösta hon gjorde i Alingsås som inte var modeanpassat. Som en liten protest till alla blommor och modemönster skapade Emdén det här mönstret en sen kväll, ensam kvar på kontoret. Tidigare hade formgivare skapat repetitiva mönster som kunde klippas på alla ledder för att spara tyg. Nu lät hon Lycksalighetens ö breda ut sig över hela mönsterrapporten. Mönstret producerades som ett solomönster för KF (Kooperativa förbundet).
Mönstret har även kallats Atterbom då försäljningsavdelningen på Almedahls tyckte bättre om det namnet.
Photo:
Lönnberg, Frida
/
Alingsås museum
Originalskiss till mönstret Lycksalighetens ö av Anna-Lena Emdén, för Almedahls Alingsås 1968. Det var det fösta hon gjorde i Alingsås som inte var modeanpassat. Som en liten protest till alla blommor och modemönster skapade Emdén det här mönstret en sen kväll, ensam kvar på kontoret. Tidigare hade formgivare skapat repetitiva mönster som kunde klippas på alla ledder för att spara tyg. Nu lät hon Lycksalighetens ö breda ut sig över hela mönsterrapporten. Mönstret producerades som ett solomönster för KF (Kooperativa förbundet).
Mönstret har även kallats Atterbom då försäljningsavdelningen på Almedahls tyckte bättre om det namnet.
Photo:
Lönnberg, Frida
/
Alingsås museum