• Fotoalbum som upprättades av värnplikte fotograf Bengt Berg under sin tjänstgöring ombord på Fylgia 1948. Motiven visar livet ombord och aktiviteter i land under ett flertal utbildningsresor i Sverige och utomlands.
    Photo: Berg, Bengt / Marinmuseum
  • Fotoalbum som upprättades av värnplikte fotograf Bengt Berg under sin tjänstgöring ombord på Fylgia 1948. Motiven visar livet ombord och aktiviteter i land under ett flertal utbildningsresor i Sverige och utomlands.
    Photo: Berg, Bengt / Marinmuseum
  • Fotoalbum som upprättades av värnplikte fotograf Bengt Berg under sin tjänstgöring ombord på Fylgia 1948. Motiven visar livet ombord och aktiviteter i land under ett flertal utbildningsresor i Sverige och utomlands.
    Photo: Berg, Bengt / Marinmuseum

Fotoalbum från Bengt Berg, på Fylgia 1948

Created with Sketch.

Bengt Berg (zoolog)

miniatyr|Bengt Berg (närmast framför bilen) vid en pressvisning av Volkswagen tillsammans med bland andra Ferdinand Porsche och Heinrich George, i Nazityskland 1939. Bengt Magnus Kristoffer Berg, född 9 januari 1885 i Kalmar, död 31 juli 1967 Eriksberg, var en svensk ornitolog, författare, fotograf, dokumentärfilmare, jägare, debattör och föredragshållare. Berg är känd som en banbrytande fältornitolog och fågelfotograf, även internationellt, och var en viktig debattör för utvecklingen i Sverige av naturskydd i allmänhet, och fågelskydd i synnerhet. Han är även känd för att ha introducerat kanadagåsen i Sverige, närmare bestämt på Värnanäs gård vid Kalmar och för sitt samröre med svenska högerextremister och Nazityskland under andra världskriget. Biografi Bo av sillgrissla vid Svarthällarna på Stora Karlsö. Fotograferad av Bengt Berg, förmodligen för boken Stora Karlsö som gavs ut 1915. Bengt Berg föddes i Kalmar 1885. Han var tidigt mycket intresserad av naturen och fågelskådade hellre på Öland än satt i skolbänken. Han fick underkänt i matematik och svenska och C i naturkunskap, varför han avslutade sin skolgång i förtid.Bengt Berg Sällskapet, Biografi, läst 2017-006-16 För att kunna arbeta professionellt med natur- och fågelstudier började han studera till konservator för Gustav Kihlén i Göteborg. Han följde med Kihlén på en insamlingsresa till Lappland, och kom i kontakt med den tyska zoologen Alexander Koenig som drev ett naturhistoriskt museum i Bonn. Berg anställdes av Koenig för museets räkning att under perioden 1909–1913 samla in fåglar och andra naturalier i Lappland. Arbetet blev en vändning för Berg, och resulterade i en mycket god ekonomisk grundplåt som tillät Berg att fokusera på sitt intresse att med text och fotografi skildra naturen. Han publicerade sin första bok 1910, den skönlitterära Stora Sjöfallet, (sedan utgiven som De moderslösa). Hans första natur- och fotobok var Måseskär, som kom ut 1912 och handlade om den lilla ön Kåreholmen utanför Kårehamn, på Öland. Boken Tåkern - fåglarnas sjö som kom året därpå innehåller bland annat tidiga fotografier av flygande fåglar, och boken kom att bli hans stora genombrott. Nästa bok var Stora Karlsö - en bok om havets fåglar som kom ut 1915 och därefter följde den mycket uppmärksammade boken Min vän fjällpiparen från 1917 som blev en stor succé, inte minst i Tyskland och som översattes till många språk. Från 1938 var han ägare till Eriksbergs gård utanför Karlshamn, där han bland annat bedrev forskning på kronhjort och uppfödning av kanadagäss och vildsvin. Utöver fotografi och författande, filmade han även fåglar och andra djur både i Sverige och Centralafrika. Hans mest uppmärksammade filmer är Den duktiga ejderhonan (1922), Sagan om de sista örnarna (1923) och Abu Markúb och de hundrade elefanter (1925).http://www.imdb.com/name/nm0073708/?ref_=fn_al_nm_1 Den senare filmen användes under lång tid som pedagogiskt material i svenska skolor. Berg finns representerad med en bok vid bland annat Nationalmuseum i Stockholm. Hans böcker har översatts till 16 språk. Han räknas som Sveriges förste professionella fågelfotograf. Genom sina böcker lyckades han genomdriva fridlysning av havsörn och kungsörn i Sverige. Han var gift med Inger Illum, var far till Iens Berg och farfar till Natasha Illum Berg.

HMS Fylgia

HMS Fylgia, officiellt HM Pansarkryssare Fylgiadigitaltmuseum.se, var en pansarkryssare som tillhörde den svenska marinen. Fartyget sjösattes vid Finnboda varv den 20 december 1905 och levererades den 21 juni 1907. Fylgia byggdes som pansarkryssare och hade dessutom som uppgift att genomföra utbildningsexpeditioner med officersaspiranter. Fartyget tjänstgjorde under första världskrigets beredskapstid, och lades i fartygsreserven i början av 1930-talet. På grund av andra världskrigets utbrott moderniserades Fylgia och var i tjänst även under detta krig. Hon utrangerades den 30 januari 1952 och användes därefter som målfartyg innan hon såldes år 1957 för skrotning i Köpenhamn. Kanonerna i fartygets fyra dubbeltorn togs tillvara och användes som fortifierade kanontorn i Kalix-linjen kring Kalix. Fartyget fick sitt namn från fylgjor i den nordiska mytologin. Konstruktion Fylgia var vid byggnationen 115,1 meter lång, 14,8 meter bred och hade ett djupgående på 5,1 meter. Standarddeplacementet var 4 310 ton och det maximala deplacementet var 4 980 ton. Fartyget hade tre skorstenar och i fören fanns ett torn varifrån stridsledningen och navigationen sköttes. Fartyget var vitmålat med gula skorstenar. Skrov höger|Bild från fören som visar det förliga 15,2 cm dubbeltornet samt stridstornet. Skovet byggdes av 22–35 mm tjockt nitat stål, och hade dessutom 50–100 mm tjockt vattenlinjepansar som sträckte sig över ungefär halva skrovets längd. Pansardäcket var välvt och fören var utformad som en rammstäv. Under byggnationen fanns från olika håll kritik mot att fartyget skulle komma att få dålig stabilitet och riskera att kantra, men det skulle visa sig att skrovet gav goda sjöegenskaper. Fartygets inredning byggdes för en besättning på 322 man, varav 50 kadetter.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to