Fartyg: WOODCOCK
Bredd över allt 2,75 meter
Längd över allt 12,0 meter
Reg. Nr.: 10235
Rederi: Bröderna John och Leonard Wahlund
Byggår: 1901
Varv: Bergsunds ...
Fartyg: WOODCOCK
Bredd över allt 2,75 meter
Längd över allt 12,0 meter
Reg. Nr.: 10235
Rederi: Bröderna John och Leonard Wahlund
Byggår: 1901
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1901 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Woodcock till Bröderna John och Leornard Wahlund. Trafik på traden Saltsjöbaden - Älgö - Gåsö - Tyresö.
1914 Såld till Waxholms Nya Ångfarygs AB, Vaxholm och omdöpt till Svalan.
1916 Såld till Baldersnäsverken, Ingarö. Döps först om till BMS I och sen till Baldersnäs I. Trafik på traden Ingarö - Saltsjöbaden.
1923 Såld till James Funch och omdöpt till Ingarö Strand II. Trafik på traden Saltsjöbaden - Finnsveden - Ringstensudden - Ramsängen - Beatelund - Lillängen - Kolström - Fågelvik - Nykvarn - Återlöga - Herrvik - Tranarö - Strömmadal - Sofiedal - Strömma kanal.
1939 Såld till Ture Karlsson, Stockholm och omdöpt till Carmencita.
1945 Såld till Sture Carlsson, Stockholm. Motoriserad med en tändkulemotor.
1947-06 Såld till Stockholms Skeppshjälps AB, Stockholm och omdöpt till Diana.
1950-11-10 Såld till fiskaren Karl Gustav Nilsson, Norrköping för 5,500 SEK.
1952 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta, installeras.
1953-06-15 Insatt i trafik på traden Lindö - Esterön godkänd för 45 passagerare.
1958 Karl Nilsson flyttar ner till Gryt och döper om båten till Havsörnen. Trafik på traden Arkösund - Harstena - Fyrudden godkänd för 32 passagerare i inre fart.
1962-06-20 Maskinhaveri.
1965-07-27 Såld på exekutiv auktion till Erik Norlin, Töreboda för 3.600 SEK och registrerad som fritidsfartyg. Ombyggd. Passagerarsalongen borttagen. Ny styrhytt i teak och ny akterruff i mahogny. Utrustas med två master och stödsegel. Den rundade aktern kapas och båten får en platt akterspegel. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford supermajor, 80 hk, 59, kW, installeras.
1969 ca. Erik Norlin flyttar till Sjötorp när han blir chef över Göta Kanals västra del.
197? Används som inspektionsbåt på Göta Kanal.
1992 Överförd till Erik Norlins son Mikael Norlin efter Eriks död. Fritidsbåt på Vänern.
1996-02-16 Såld till Karl Anders och Gunilla Andersson, Fränninge, Sjöbo.
2001 Ny hemort Västervik.
2009 Ny hemort Baldersnäs, Dals Långed, Bengtsfors.
2010-01-17 Totalförstörs vid en brand vid Dalbobåtar, Åmål där fartyget ligger vinterförvarat.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Bröderna John och Leonard Wahlund || :: Varv: Bergsunds MV || :: Bredd över allt 2,75 meter || :: Längd över allt 12,0 meter || ::