Fotografiet köpt som kopia av C. G. Jackson från Stockholms stadsmuseum. Vid intresse av kopia, kontakta Stockholms Stadsmuseum.
Fartyg: SÄBYHOLM
Bredd över allt 4,89 meter
Längd över allt 29,69 meter
Reg. Nr.: 2676
Rederi: Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Byggår: 1864
Varv: Motala Ve...
Fartyg: SÄBYHOLM
Bredd över allt 4,89 meter
Längd över allt 29,69 meter
Reg. Nr.: 2676
Rederi: Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Byggår: 1864
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: 1864 Levererad av Motala Verkstad som Ekholmen till Ångfartygs AB Bockholmssund, Stockholm. Byggnadskostnad 33.000 kr.
1876 Omdöpt till Örsundsbro.
1879 Såld till det nystartade Södertelje Ångbåtsbolag för 15.000 kr och omdöpt till Södertelje.
1890 Ombyggd. Ny ångmaskin installeras.
1895 Såld till Ångbåts AB Gamla Svartsjölandet för 27.500 kr och omdöpt till Säbyholm.
1917 Såld till Ångfartygs AB Söderfjärden, Vansö, Strängnäs när Ångbåts AB Gamla Svartsjölandet gick upp i Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja. Omdöpt till Helgarö. Trafik på traden Helgarö - Björsund - Västerås.
1918-05 Grundstöter vid Ridö vid färd in mot Västerås. Fartyget tar sig inte loss för egen maskin utan man tvingas begära assistans av s/s Engsö som utan större problem drar loss fartyget. Inga skador uppkommer på skrovet.
1918-10-28 Kantrar vid Kingslöts brygga vid Söderfjärden i Mälaren. Inga människor omkommer men tre kor drunknar. Ett par timmar efter förlisningen exploderar en större, sluten karbidburk i maskinrummet och ett stort hål uppkommer i fartygssidan. Orsaken till själva olyckan är att fartyget lastats för hårt på däck och har för lite gods i lastrummet. Fartyget bärgas senare av Transportbolagets bärgningsångare Rosa. Kostnad för bärgningen 17.000 kr.
1919 Reparerad och ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm för 232.571 kr och 21 öre!
1922-02-28 Ångfartygs AB Söderfjärden försätts i konkurs. Kostnaden för reparationerna och ombyggnaden blev helt enkelt för stora för rederiet.
1922-07 Såld på exekutiv auktion till J.A. Jonson, Helgarö, tidigare aktieägare i Ångfartygs AB Söderfjärden, för 45.200 kr.
1923 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 50.000 kr.
1933 Uthyrd under sommaren till kapten Jacob F Malm, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Sandviken - Kvarsebo.
1934-12-31 Såld till Gunnar Torslund, Västerås för 2.000 kr. Fortsatt uthyrd till Jacob F Malm, Norrköping.
1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 2.000 kr. Fortsatt uthyrd till Jacob F Malm, Norrköping.
1936-04 Omdöpt till Barbro.
1938-09-15 Såld till kapten Jacob F Malm, Norrköping för 5.000 kr.
1941-07-26 Grundstöter i tät dimma kl. 05.15 utanför Nävekvarns brygga. Fartyget får kraftig slagsida och de första försöken att dra loss ångaren misslyckas. Bärgas en månad senare och förs till varv för reparation.
1949-04 Upplagd efter att Jacob F Malm avlidit.
1950-03-09 Såld till Holmens Bruks & Fabriks AB, Hallstavik för 10.000 kr för att användas som logementfartyg. Maskin och panna uttagna.
1956 Skrotad av O A Bloms Järnvaru AB vid Grisslehamns varv.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet || :: Varv: Motala Verkstad || :: Bredd över allt 4,89 meter || :: Längd över allt 29,69 meter || ::