Stockholm. Utsikt från Skeppsbron mot Skeppsholmen
Förlag Nordisk Konst Stockholm
Import
6001/225
Fartyg: NJORD
Bredd över allt 8,15 meter
Längd över allt 55,38 meter
Reg. Nr.: 478
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1855
Varv: Motala Warf i Norrk...
Fartyg: NJORD
Bredd över allt 8,15 meter
Längd över allt 55,38 meter
Reg. Nr.: 478
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1855
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: Album 44:142
NJORD Reg nr 478, 55,38 x 8,15 m, 480 ihk, 635 brt, 482 nrt. Byggdes 1855 på Motala Warf i Norrköping som skonertriggad hjulångare för det Norrländska Ångfartygsbolaget i Stockholm. Ombyggdes 1867 till propellerfartyg. Njord såldes 1879 till Luleå Ångfartygs Aktiebolag i Luleå. Ombyggdes 1888 varvid fartygets gamla överbyggnad av trä borttogs och ersattes med ny av järn. Övertogs 1908 av Luleå Ångbåts AB och såldes 3.5 1911 till Stockholms Rederi AB Svea. Ångaren trafikerade 1911-1914 Stockholm-Riga med två turer i veckan alternerande med Odin och 1914 Stockholm-Öregrund-Gävle. I november 1915 beslutades att Njord under vintern 1916 måste genomgå reparationer för 55 000 kr p g a fartygsinspektionens bestämmelser, eftersom ångaren behövdes i norrlandstrafiken. 1915-1918 trafikerades traden Stockholm-Luleå. Våren 1917 användes Njord som lastdragare på Finland. Åren 1919-1925 trafikerades Stockholm-Norrköping-Stockholm-(Gävle)-Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik-Skelleftehamn-Byske-(Brännfors)-Byske-Piteå-Luleå-Karlsborg. 1926-1928 Stockholm-Norrköping-Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik-Husum-Nordmaling-Norrbyskär-Hörnefors-Holmsund-Sikeå-Gumboda-Kallviken-Skelleftehamn-Kåge. 1929 åter Stockholm-Riga. 1930-1935 Stockholm-Norrköping-Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik-Husum-Nordmaling-Norrbyskär-Hörnefors-Holmsund-Sikeå-Gumboda-Kallviken-Skelleftehamn-Kåge. S/S Njord kolliderade 13.6 1932 på Stockholms ström med rederikollegan Urania. Efter utredning blev Njord fråntagen all skuld i kollisionen. 1933 gjorde Njord endast 16 turer och därefter låg den upplagd. Trafikerade 1936 Stockholm-Öregrund-Gävle och 1936-1939 Stockholm-Öregrund-Söderhamn-Hudiksvall-Sundsvall-Vasa och åren 1937-1940 även Stockholm-Riga. Hyrdes ut åt kronan på höstkanten 1939. Efter att rigatrafiken lagts ned upplades Njord. Den hade visserligen annonserats på rigalinjen 1940 men det är tveksamt om den trafikerat linjen eftersom Sveas VD meddelat styrelsen att Njord efter att ha grundstött i Skelleftehamn hösten 1939 med omfattande bottenskador legat upplagd i Stockholm. Den hade även under hösten 1939 erhållit skador vilka inte åtgärdats efter kollisionen med en pråm i Öregrund. Njord låg därför oreparerad tills den såldes för 80 000 kr 10.4 1943 till Pehr Erik Santesson i Grisslehamn, Väddö i Stockholms norra skärgård. Santesson anmälde att han från 13.6 1944 var mantalsskriven i Ystad och att fartygets hemort skulle ändras till Ystad. Njord användes nog inte utan låg upplagt till 25.6 1946 då fartyget såldes för 100 000 kr till Rederi AB Ranja i Ystad, ett rederi som Santesson drev. Verksamheten var föga lönsam och 1.12 1948 försattes Rederi AB Ranja i konkurs. Njord bogserades i början av 1948 till Västerviks (gamla) Varv vilket inom parentes ägdes av Santesson, för att byggas om till förvaringstank för olja för ett företag i Valdemarsvik. Fartyget såldes av Rederi AB Ranjas konkursbo till Västerviksvarvet för 15 000 kr, men redan 13.10 1948 försattes Västerviks varv i konkurs. Njord inköptes 4.7 1949 av det under bildande Västerviks Nya Varvs AB. Osäkerheten om Njord skulle komma att ombyggas eller inte gjorde att företaget i Valdemarsvik drog sig ur affären. Fartyget låg istället overksamt på varvet tills ett intyg anlände till Kungl. Kommerskollegium den 21.12 1951 i vilket meddelades att Njord skrotats ned i Västervik.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 8,15 meter || :: Längd över allt 55,4 (pp) meter || ::