Fartyg: BRYNHILD
Bredd över allt 10,36 meter
Längd över allt 68,05 (pp) meter
Reg. Nr.: 8088
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1914
Varv: Burmeister &...
Fartyg: BRYNHILD
Bredd över allt 10,36 meter
Längd över allt 68,05 (pp) meter
Reg. Nr.: 8088
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1914
Varv: Burmeister & Wain (DK)
Övrigt: HEIMDAL=BRYNHILD=SKAGEN I=BRYNHILD=SKAGEN I=REGINA Reg nr 8088, 68,05 x 10,36 m, 820 ihk trippelexpansionsångmaskin, 12 knop, 1298 brt, 875 nrt. Byggdes 1914 av Burmeister & Wain i Köpenhamn, Danmark som Heimdal för A/S D/S Paa Bornholm Af 1866, Rønne, Danmark och insattes på traden Köpenhamn-Bornholm. Inköptes 6.1 1935 av Stockholms Rederi AB Svea och ombyggdes kraftigt på Finnboda Varf i Stockholm. I oktober 1935 var fartyget leveransklart och den 28.11 1935 beslutades att ångaren skulle omdöpas till Brynhild, efter att först varit föreslagen namnet Rist. Levererades i januari 1936 och insattes våren samma år på traden Stockholm-Åbo som ersättare för samma bolags ångare Aeolus. Traden ändrades omgående till Stockholm-Helsingfors. I december 1936 visade Sveas VD ett ombyggnadsförslag av Brynhild vilket skulle utföras av Finnboda Varf. Arbetena utfördes januari-juni 1936 och fartyget förlängdes med 10 eng. fot. Kostnaderna belöpte sig till 493.209:35 kronor. I januari 1937 var S/S Brynhild klar för att sättas in på Åbo-linjen. Brynhild trafikerade sommartid 1945-1947 och 1953-1955 Stockholm-Södertälje-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar och 1943 Stockholm-Örnsköldsvik. Sommaren 1956 insattes Brynhild i sk kryssningstrafik Stockholm-Leningrad i perioder om nio dagar. Utrangerades 1959 ur Sveaflottan och såldes 2.11 1959 till AB Telfa i Göteborg. Insattes ombyggt, för att kunna medföra upp till 40 bilar, på linjen Falkenberg-Horsens. Brynhild såldes 30.6 1960 till Rederi AB Continental Line i Göteborg och 25.11 1960 till Partrederi Theodor Sandgren i Gävle. Insattes därefter i trafik Gävle-Mariehamn-Åbo. Uthyrdes säsongen 1963 till Stena AB och insattes på traden Göteborg-Fredrikshavn med artistnamnet Skagen I. Återfördes i november 1963 till Theodor Sandgren i Gävle och kallades Brynhild igen, för att 2.12 1963 inköpas av Stena AB och formellt omdöpas till Skagen I. Såldes 3.5 1965 till Holmens Bruk & Fastighets AB och ombyggdes till logementsfartyget Regina. ASEA tog 21.12 1968 över äganderätten och flyttade 2.1 1969 Regina till Asea-Atom. Detta företag använde logementsfartyget vid kärnkraftsbygget Simpevarp utanför Oskarshamn. Där sjönk Regina den 11.8 1970. Vraket såldes till Poul Christensen i Nakskov. Det bärgades och bogserades till Nakskov i Danmark och nedskrotades.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Burmeister & Wain, Köpenhamn (DK) || :: Bredd över allt 10,36 meter || :: Längd över allt 68,05 meter || ::