Waxholmsbolagets ÖSTANÅ II vid Nybroviken, Stockholm.
Fartyg: ÖSTANÅ II
Bredd över allt 6,83 meter
Längd över allt 34,44 meter
Maskinstyrka 353 ind hkr
Reg. Nr.: 4879
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 190...
Fartyg: ÖSTANÅ II
Bredd över allt 6,83 meter
Längd över allt 34,44 meter
Maskinstyrka 353 ind hkr
Reg. Nr.: 4879
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1908
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1908-09-09 Levererad från Bergsunds Mekaniska Verkstad som Östanå II till Ångfartygs AB Östanå, Önstanå.
1913 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Insatt på traden Stockholm - Bergshamra.
1922-08-03 Kolliderar med Rederi AB Norrledens ångfartyg Norrleden I utanför Karlsudds brygga. De båda fartygen tävlade om kunderna på traden Bergshamra - Vaxholm - Stockholm. Fyra fönster krossas på Östanå II.
1940 Flyttas till traden Stockholm - Arholma.
1942 Upplagd som extrabåt.
1946 Trafik på traden Stockholm - Blidös östra sida - Svartlöga.
1950-08-01 Maskinhaveri vid Vallersvik på väg från Blidö till Stockholm. De 150 passagerarna tas ombord på Norrskär som kommer strax efter.
1951-08-18 Grundstöter kraftigt vid Käppgrundet utanför Långviks brygga, Blidö kl. 07.45 på tur mellan Svartlöga och Stockholm med ca 100 passagerare ombord. Fartyget springer läck i fören och tar sakta in vatten. Motor- och roddbåtar är snabbt framme vid olycksplatsen och passagerarna evakueras med dessa till Långviks brygga samtidigt som en motorbåt åker för att stoppa Express I som även hon är på intur mot Stockholm. Väl informerad hämtar hon upp passagerarna vid Långviks brygga. Grundstötningen beror på att man hamnar ca 40 meter ur kurs åt babord i tjockan som råder. Kaptenen, en eldare och en servitris stannar kvar på fartyget tills Waxholms Nya Ångfartygs VD, Wilhelm Rosendahl kommer till platsen. De tre kvarvarande ombord har då redan tröttnat på den enda proviant som finns kvar, pilsener och mazariner.
1951-08-21 Bärgas av Transportbolagets båtar Loke och Munin kl. 05.30. Då Waxholms Nya Ångfartygs AB har beslutat att kraftigt skära ner sin trafik reprareras aldrig fartyget.
1952-10 Bogseras tillsammans med Nordan och Kanholmen till British Iron & Steel Corp, England för skrotning.
(Forum skärgårdstrafik)