Börje Skoog vid statspolisen, Växjö, har grenslat sin motorcykel på Oxtorget, 1958.
Statspolisen bildades den 1 januari 1933 efter riksdagsbeslut 1932 och stod under befäl av en statspolisintendent stationerad i Stockholm. Anledningen till statspolisens tillkomst ...
Statspolisen bildades den 1 januari 1933 efter riksdagsbeslut 1932 och stod under befäl av en statspolisintendent stationerad i Stockholm. Anledningen till statspolisens tillkomst var bl.a. Ådalskravallerna i maj 1931.Statspolisavdelningen var indelad i ordningsstatspolis, kriminalstatspolis, och säkerhetspolis. Styrkan uppgick så småningom till 226 kriminalare och 306 ordningspoliser. De var fördelade till Stockholm samt landet i övrigt. Som den förste chefen för statspolisen utsågs landsfogde Erik Ros från Karlstad. Kommissarier tillsattes i många av de större städerna (Stockholm, Norrköping, Jönköping, Malmö, Göteborg, Gävle, Sundsvall och Luleå). Övriga städer med statspolisavdelningar fick nöja sig med överkonstaplar som chefer.
Statspolisen utrustades med 40 bilar, 16 motorcyklar samt 60 ridhästar.Den första statspolisen var en statsordningspolis som kunde sättas in var som helst i Sverige vid oroligheter. Statspolisen var främst avsedd som förstärkning av de kommunala polisdistrikten på landsbygden vid större sammankomster. Övrig tid sysslade statspolisen med vanligt polisarbete i de städer där statspolisen var förlagd.
I slutet av 1930-talet tog statspolisen över den flygande besiktningen av bilar på vägarna och personalen utökades till 297 man. Trafikpolisen bildades först 1954. Ordningsstatspolisens huvuduppgift blev därefter trafikövervakning. Statspolisens fordonsflotta utökades nu kraftigt, från 90 bilar till 135, liksom antalet mc till 101. Statspolisens bilar var huvudsakligen svarta amerikanare som Ford Customline V8 och Plymouth Savoy. År 1958 införskaffade statspolisen de första “målade" polisbilarna, Volvo Amazon.
De större kommunala polisdistrikten hade i regel en egen trafiksektion som ansvarade för trafikövervakning inom det egna distriktet.Bilden till höger visar trafikpoliser på motorcyklar utanför polishuset i Stockholm, 1930-tal. Vid förstatligandet av polisväsendet 1965 blev statspolisavdelningarna omdöpta till länstrafikgrupper (LTG).
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».