Passagerarhjulångfartyg

Created with Sketch.

Rederi AB Götha

upright=1.5|S/S Götha. Byggd 1895. upright=1.5|S/S Patria vid kaj i Göteborg 1947. Rederi AB Götha, tidigare även Ångfartygs AB Götha och Förnyade Ångfartygs AB Götha, var ett rederi som grundades 1869 i Göteborg och upphörde i mitten av 1970-talet. Historia Bolaget hade till syfte att bedriva trafik mellan Göteborg och Nederländerna och Belgien. Man beställde tre ångare från Göteborgs Mek. Werkstads Aktiebolag vilka levererades 1869-1870. En av dessa förliste emellertid redan efter ett år och man lät då bygga ett nytt fartyg i Hull, som dock förliste utanför holländska kusten redan på leveransturen. Därefter upplöstes det ursprungliga bolaget Ångfartygs AB Götha. Dess egendom överläts på ett nytt konsortium, som bestod av grosshandlarna Harald Sternhagen, August Carlsson, G. Schmidt och Rud. Tengstedt. Bolaget fick namnet Förnyade Ångfartygs AB Götha. Därmed kunde trafiken på Antwerpen och Rotterdam upprätthållas med ångarna James J. Dickson, Carl Fr. Waern och Sven Renström. Följande år beställdes S/S Alexander Kieller på Keillers varv och då kunde trafiken utsträckas till Le Havre och 1893 till Rouen. Efterhand som trafiken utökades kunde man modernisera och utöka fartygsflottan och äldre ångare såldes. Linjen till Antwerpen kom att bli populär för resande till Frankrike och de på 1890-talet byggda kombinerade frakt- och passagerarångarna Olof Wijk, Götha och Flandria. Dessa kompletterades av de modernare Belgia och Burgundia som gick i trafik fram till första världskrigets utbrott. År 1912 påbörjades trafik på Rhen med den specialbyggda Hollandia och 1913 även till Amsterdam. Under kriget drabbades bolaget av fyra krigsförlisningar. Dessa ersattes emellertid av nybyggen. År 1918 tillkom Hollandia, Normandia, Orania och Wallonia samt 1920 Burgundia och 1921 Ardennia. Det senare fartyget förliste dock 1934 på resa mellan Rouen och Göteborg. Andra världskriget ledde också till förluster och fem fartyg förliste. Förste VD var Harald Sternhagen och då han drog sig tillbaka 1908 efterträddes han av sonen Fritz Sternhagen. Han avled 1939 varefter sonen Hakon Sternhagen tillträdde. Efter den senares död 1943 övertogs aktiemajoriteten i bolaget av Adolf Bratt & Co och bolagets namn ändrades 1944 till Rederi AB Götha. Det ingick därefter som ett dotterbolag i Brattkoncernen.

Select the images you want to order

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to