Fartyg: GURLI
Bredd över allt 4,50 meter
Längd över allt 20,46 meter
Reg. Nr.: 1591
Rederi: Ångfartygs AB Strömma Kanal
Byggår: 1871
Varv: Bergsunds MV
Övr...
Fartyg: GURLI
Bredd över allt 4,50 meter
Längd över allt 20,46 meter
Reg. Nr.: 1591
Rederi: Ångfartygs AB Strömma Kanal
Byggår: 1871
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1871-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Nya Åkers Kanal till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal, Stockholm. Byggkostnad 27.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Margetelund - Näs - Tuna - Åkersberg - Toftestaholme (Brottby).
1876 Omdöpt till Åkers Kanal.
1884-06 Såld till sjökapten G F Lundberg, Stockholm och omdöpt till Lofö. Trafik på traden Stockholm - Lullehov - Lunda.
1885 Såld till Firma Wilh. H. Kempe, Södertälje och omdöpt till Trosa. Insatt på traden Stockholm - Södertälje - Trosa.
1887 Firma Wilh. H. Kempe går ihop med Ångbåtsbolaget Mälaren och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje.
1888 Ny ångpanna installeras.
1897 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 9.000 kr och omdöpt till Gurli. Trafik som hjälpbåt på traden Stockholm - Strömma Kanal - Sandhamn.
1898-08-06 Såld till Nora - Nylands Ångbåts AB, Härnösand. Trafik på traden Noraström - Härnösand.
1901-04-13 Såld till Noraströms Nya Ångbåts AB, Nora för 16.000 kr.
1905 Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand på 120 hk, 88 kW samt ny panna installeras.
1917 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB, Härnösand för 25.000 kr.
1920 Ny överbyggnad.
1935-04-02 Såld till pr/Johan Valdemar Johansson, Sundsvall för 7.500 kr.
1936-08-31 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall. 1954-08-16 Såld till AB Emil Bredenberg, Sundsvall.
1954 Såld till AB Sturea (Kapen Sture Andersson), Stockholm.
1963 Ångpannan havererar.
1964 Motoriserad med en dieselmotor på 185 hk, 136 kW.
1972 Övertas av Rederi AB Ballerina, Stockholm.
1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 275 hk, 200 kW, installeras.
2000 Såld till Gustaf Myrsten, Slite. Upplagd vid Skeppsholmsbron i Stockholm. Renoverad.
2009-12-21 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm.
2012-03-02 Ankommer till sin kajplats vid Museikajen, Stockholm efter ombyggnad vid Kummelnäs varv, Nacka. Totalrenoverad med bland annat ny inredning samt ombyggd i fören för stävtillägg.
2012-03-12 Insatt i trafik som reservbåt för Sjövägen, traden Nybroplan - Lidingö - Nacka - Nybroplan.
2012-06 Insatt i trafik på traden Nybroplan - Hålludden för den nyöppnade konsthallen Artipelag.
(Sjärgårdsbåtar.se)
Refoto ur album ÖF 851