Fartyg: COLIBRI II
Bredd över allt 1,72 meter
Längd över allt 8,67 meter
Rederi: Estlander, Gustaf
Byggår: 1917
Konstruktör: Estlander, Gustaf
Övrigt: Uppgifte...
Fartyg: COLIBRI II
Bredd över allt 1,72 meter
Längd över allt 8,67 meter
Rederi: Estlander, Gustaf
Byggår: 1917
Konstruktör: Estlander, Gustaf
Övrigt: Uppgifterna ovan om tid och ägare bygger på baksidesanteckningen. Estlander sålde inom kort båten, som i KSSS årsbok 1920 uppges tillhöra E.V. Wallin i Stockholm. Båten blev senare ruffad, och den omtalas som SK22:a. Den upptas dock inte i Thelanders förteckning över svenska skärgårdskryssare (Alla Våra Skärgårdskryssare, Sthlm 1990) och förefaller heller inte ha fått något svenskt segelnummer.
Other informationRederi: Estlander, Gustaf || :: Konstruktör: Estlander, Gustaf || :: Bredd över allt 1,72 meter || :: Längd över allt 8,67 meter || ::
HistoryKungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS, är Sveriges största och äldsta segelsällskap och ett av de fem äldsta i världen, bildat den 15 maj 1830. Föreningen bildades 15 maj 1830 och hette då bara ”Segelsällskapet”. 1878 bytte föreningen namn till det nuvarande Kungliga Svenska Segelsällskapet och två år senare blev Oscar II förste hedersledamot samt sällskapets beskyddare.
ProfessionSegelsällskap
Alternative namesKSSS
Svenska Segel Sällskapet (1830-1878, därefter Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS)
Colibri II var en båt som vände upp och ned på uppfattningen var gränserna gick för vad ett skarpt utformanat skrov, låga fribord och stor kölvikt kunde åstadkomma i fråga om fart och höjd. Colibri II förblev obesegrad under sitt första år och blev genombrottsbåt för Gustaf Estlander som lade sitt arbete som arkitekt på hyllan och blev båtkonstruktör på heltid. Ett rykte uppstod om Estlander som oslagbar rorsman. För att vederlägga detta lät Estlander en annan person sätta sig till rors. Denne blev nervös och tjuvstartade, fick vända tillbaka men vann ändå med nio minuter.
Colibri II blev en genombrottsbåt som påskyndade utvecklingen med skärgårdskryssare som blev allt längre och smalare.
Tomas,
September 13, 2015
Tack för kommentaren.
Martin Linde,
September 16, 2015
Estlander sålde Colibri II redan under sommaren 1918 till den inte obekante G. T. Cedergren, som ofta lät John "Glas-Kalle" Carlsson segla sina båtar. Vid SS Brunnsvikens jubileumsregatta (20år) 10-11 aug. 1918 satt "Glas-Kalle" till rors i Colibri II och vann första seglingen med 24 minuter. Andra seglingen tvingades Colibri II utgå genom rigghaveri efter varit i ledningen.
Tomas,
September 27, 2015
Det fanns andra segelsällskap i Skandinavien.
Tomas Svensson,
September 27, 2015
Det sista huset som Gustaf Estlander planerade var Estnäsgatan 9 i Helsingfors, som blev färdigt 1915. Redan vid sekelskiftet hade han designat över 50 flytetyg.
Kristina Reincke,
May 30, 2018
Tack för din kommentar.
Martin Linde,
June 4, 2018
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
6 comments
Colibri II var en båt som vände upp och ned på uppfattningen var gränserna gick för vad ett skarpt utformanat skrov, låga fribord och stor kölvikt kunde åstadkomma i fråga om fart och höjd. Colibri II förblev obesegrad under sitt första år och blev genombrottsbåt för Gustaf Estlander som lade sitt arbete som arkitekt på hyllan och blev båtkonstruktör på heltid. Ett rykte uppstod om Estlander som oslagbar rorsman. För att vederlägga detta lät Estlander en annan person sätta sig till rors. Denne blev nervös och tjuvstartade, fick vända tillbaka men vann ändå med nio minuter.
Colibri II blev en genombrottsbåt som påskyndade utvecklingen med skärgårdskryssare som blev allt längre och smalare.
Tomas, September 13, 2015
Martin Linde, September 16, 2015
Tomas, September 27, 2015
Tomas Svensson, September 27, 2015
Kristina Reincke, May 30, 2018
Martin Linde, June 4, 2018