Stockholm. Räntmästartrappan.
Pressbyrån. Copyright 701321
Fartyg: DJURGÅRDEN 3
Bredd över allt 5,80 meter
Längd över allt 20,87 meter
Reg. Nr.: 3955
Rederi: Stockholms Ångslups AB
Byggår: 1897
Varv: O A Brodins varv Gävl...
Fartyg: DJURGÅRDEN 3
Bredd över allt 5,80 meter
Längd över allt 20,87 meter
Reg. Nr.: 3955
Rederi: Stockholms Ångslups AB
Byggår: 1897
Varv: O A Brodins varv Gävle
Övrigt: 1897 Levererad av O A Brodins varv som Stadsgården 1 till Ångfärje AB, Stockholm. Trafik mellan Stadsgården och Alkärret på Djurgården.
1899 Omdöpt till Nybron 1
1900 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Djurgården 3. Trafik på linjen Slussen - Djurgården.
1969 Upplagd. Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
1969-07-22 Trafik under två dagar tillsammans med Djurgården 4 mellan Logårdstrappan och kryssningsfartyget Cabo Samvicente som är på besök i staden. Ombord på färjorna vajar den spanska flaggan i ena änden.
1970 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
1972 Upplagd.
1973-03 Såld till Stiftelsen Skärgårdbåten, Stockholm för 1 kr.
1975-08-12 Upplyft på land vid Svartvik, Traneberg för renovering.
1976 Ny ångpanna, byggd 1922, köps osedd från Åland. Problem med transportören gör att pannan blir kvar på Åland. Pannan visar sig senare vara för liten och finns nu på ett hembygdsmuseum i Kristianstad.
1980-04-14 Sjösätts efter fem år på land.
1983 Övergår till Stiftelsen Skärgårdsbåtens nystartade rederi Ångslups AB Djurgården, Stockholm.
1984-09-21 Ny ångpanna installeras. Ångpannan är nytillverkad av AB Vatten och Ånga, Sävsjö.
1985-05-21 Premiärtur mellan Slussen och Skeppsholmen. Färjan går för egen maskin för första gången på 16 år. Revoveringsarbetena har kostat totalt 864.000 kr.
1993 Ångslups AB Djurgården byter namn till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
(Skärgårdsbåtar.se)